Eén knop voor alles in de Amerikaanse Revolutie

Game

Assassin’s Creed 3

Xbox 360, PlayStation 3, Windows**

Assassin’s Creed 3 is een megaproductie. Dat is te zien: in schaal, detail en historische research, en aan de talloze mooie plaatjes en acties. Dat je zelf weinig hoeft te doen, moet je dan maar op de koop toe nemen.

Bijna alle spelacties zijn onderworpen aan een Apple-achtige filosofie: één knop voor alles. Met die ene knop spoor je wilde dieren op, steek je vijanden neer en hang je aan richels. Alsof de makers bang waren dat het je anders niet zou lukken.

Zelfs de vrijheid om eigen sluiproutes uit te stippelen is ingeperkt. Versimpelde controle en algeheel gebrek aan uitdaging waren altijd al deel van het DNA van deze serie, maar nu is de hondenriem zo strak aangetrokken dat de wil om mee te doen dreigt te verdwijnen.

Plot noch personages kunnen hier tegenwicht aan bieden. Hoofdpersoon Connor is een saaie moraalridder met een clichématig motief: zijn dorp is afgebrand en zijn moeder is dood, dus nu wil hij wraak. Verder is er een pompeus raamwerk vol apocalyptische visioenen, geheime genootschappen en verloren beschavingen. Het is veelal ingewikkeld en zelden intelligent.

Groot is Assassin’s Creed 3 wel: naast de hoofdlijn kun je tientallen uren aan nevenopdrachten spenderen. Al is er flink wat wilskracht nodig om je daar doorheen te bijten.

    • Rogier Kahlmann