De Telegraaf verdient minder met reclame

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft nog steeds last van de „ongekende crisis op de advertentiemarkt”. En die is groter dan TMG vorig jaar verwachtte, zei bestuursvoorzitter Herman van Campenhout vanochtend bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers. „Dat zal ook niet snel veranderen, print is immers onze grootste activiteit.”

TMG zag het bruto resultaat met 28 procent dalen tot 9,7 miljoen euro. De kwartaalomzet daalde 2 miljoen naar 139 miljoen. Zowel bij de kranten, radio als online verdiende TMG vooral minder met reclame. Die omzet daalde met 12 procent tot 48 miljoen euro.

Het bedrijf slaagt er niet in zijn groeiende bereik te verzilveren. In het derde kwartaal bereikte TMG meer krantenlezers, meer radioluisteraars en meer kijkers van video’s op internet, vooral door acquisitie.

TMG kocht op 1 september het gratis dagblad Metro. Die overname had volgens TMG wel een positief effect op de omzet. Met De Telegraaf, Spits en Metro bezit TMG nu de drie grootste kranten van Nederland. Spits zou meer een openbaarvervoerkrant voor jongere lezers moeten worden; met Metro wil TMG het gat vullen dat gratis kwaliteitskrant De Pers achterliet.

TMG nam deze maand een meerderheidsbelang in Zoom.in, dat webvideo’s produceert. De opbrengsten uit internet groeiden met bijna 3 procent, ondanks een omzetdaling bij Hyves. Exclusief Hyves – dat de strijd verloor van Facebook – steeg de omzet online met 20 procent.