EU stelt actieplan op voor noodlijdende auto-industrie

Velsen-Noord - Op het voormalig NAM-terrein staan sinds deze week zo'n 2000 Nissans geparkeerd. Dit is omdat het centrale opslagterrein in de Amsterdamse haven vol staat met meer dan 15000 auto's uit Japan. De wereldwijde auto-industrie heeft te maken met een stagnerende verkoop i.v.m. de wereldwijde kredietcrisis. De auto's zijn uiteindelijk bestemd voor Duitsland en Oost-Europa. Foto ANP / Olaf Kraak

De Europese Commissie heeft een actieplan opgesteld voor de Europese auto-industrie. Het plan moet het concurrentievermogen en de duurzaamheid van de industrie versterken, laat de commissie vandaag weten.

De auto-industrie is met twaalf miljoen directe en indirecte banen volgens de commissie vitaal voor de Europese welvaart en het scheppen van werkgelegenheid in Europa. Europa produceert bovendien de beste auto’s ter wereld, stelt vicevoorzitter van de commissie Antonio Tajani. De commissie wil dat Europa aan de leiding blijft en verder uitloopt op het gebied van veiligheid en milieuprestaties.

Meer geld naar opleiding, geavanceerde technieken en verbeteren van markt voorwaarden

In het plan stelt de Europese Commissie onder meer voor investeringen in geavanceerde technologieën aan te moedigen en marktvoorwaarden te verbeteren. Ook is het belangrijk dat er geld gestoken wordt in opleiding.

Verder is het belangrijk dat de problemen in de sector worden aangepakt. De commissie gaat daarom deze maand met autoproducenten, vakbonden en ministers van industrie in gesprek over de teruglopende vraag naar auto’s en aangekondigde fabriekssluitingen.

Enkele autofabrieken sloten hun deuren - verkoopdaling houdt aan

De auto-industrie heeft de afgelopen tijd te kampen met tegenvallende verkoopprestaties. Er zijn binnen de sector als gevolg hiervan duizenden banen geschrapt. Vorige maand sloot Ford fabrieken in het Belgische Genk en Londen. Ook Peugeot ontsloeg bij haar meest recente reorganisatie achtduizend medewerkers. Doorgaans wordt overcapaciteit op de Europese markt als voornaamste reden aangevoerd voor de rigoureuze reorganisaties.

Volgens de laatste cijfers van marktanalysebureau Aumacon zal de noodlijdende situatie waarin veel autoproducenten momenteel verkeren in de nabije toekomst niet veel verbeterd zijn. Voor de komende periode wordt in Nederland namelijk een verkoopdaling verwacht. De totale jaarverkoop calculeert het bedrijf op 490 duizend auto’s, een daling van twaalf procent ten opzichte van vorig jaar. Voor volgend jaar is het bedrijf somberder en wordt een verkoop van 445 duizend nieuwe auto’s verwacht.

    • Jeannine Julen