Etalage blinkt, maar toppers zonder sponsor

Negen ploegen met een sponsor, en nog eentje zonder. Ruim zestig profs telt Nederland. „Op een gegeven moment moet je in de begroting wringen.”

Wie zijn die schaatsers zonder sponsorpak, die in een treintje met de Noorse toppers Håvard Bøkko en Sverre Lunde Pedersen half oktober door de Max Aicher Arena van Inzell razen? Door het vale lichtblauwe pak heen zijn vaag de letters VERWEIJ zichtbaar. En die in dat donkere pak heeft veel weg van Renz Rotteveel, ploeggenoot van Koen Verweij. Rondje na rondje van 28,0 seconde, supersnel. Elders over de baan, in weer andere kleuren, fladdert Marrit Leenstra.

Drie Nederlandse topschaatsers uit de ploeg van coach Jan van Veen. Alle drie al goed voor veelbelovende tijden in het voorseizoen en behorend tot de favorieten bij de NK afstanden, vanaf morgen in Thialf de opening van het schaatsseizoen. Topsporters met olympisch perspectief voor Sotsji 2014. Maar tot nu toe zonder sponsor, na het stoppen van Hofmeier. Pas gisteren kreeg de ploeg een bescheiden C-licentie, met dank aan wat kleine geldschieters.

„Op een gegeven moment moet je in de begroting wringen”, zei Van Veen onlangs in Inzell. „Nu zijn we in een fase dat dingen moeten worden opgelost, anders haken mensen af. De fysio, de arts, de assistent-trainer. Het is een lastige situatie.”

Speedboten, champagne en oesters bij de presentatie van Beslist.nl als nieuwe sponsor van de schaatsploeg van coach Gerard van Velde. Glimmende BMW’s en scooters voor de fraai opgemaakte schaatssters in het vernieuwde Team Liga van coach Marianne Timmer. Liefst twee nieuwe A-sponsors voor coach Jac Orie: Brandloyalty voor de mannenploeg en Activia Danone voor de vrouwen. In totaal negen gesponsorde ploegen telt het schaatslandschap voor dit seizoen, met plaats voor ruim zestig profschaatsers. Een blinkende etalage, dat wel. Maar daarachter?

In tegenstelling tot de allroundploeg van Van Veen vond de succesvolle sprintploeg van Van Velde wel snel een sponsor. Beslist.nl leek aanvankelijk in zee te gaan met de ploeg van Orie. Maar de Haagse coach wilde zelf zeggenschap houden over zijn ploeg en de sponsor koos voor Van Velde. Een goedkopere ploeg, zodat geld overbleef om te shoppen bij de nog sponsorloze Orie. Olympisch kampioen Mark Tuitert vertrok met ruzie naar Beslist.nl, wereldkampioen sprint Stefan Groothuis en Kjeld Nuis bleven Orie wel trouw. Groot was hun opluchting toen er in oktober uiteindelijk toch sponsors kwamen, Brandloyalty en Activia.

Dankzij een uitgekiende zoektocht naar sponsors met een bij het team passende filosofie, zoals Orie betoogde? Van Veen betwijfelt het. Schaatsteams zijn niet in de positie om eisen te stellen. „Als een nieuwe sponsor zegt dat wij in roze pakken moeten rijden, rijden we in roze pakken.” Zoals Timmer snel wegslikte dat Liga van de dure A-naar de goedkopere B-status ging. Zoals veel schaatsers bij de kleine teams slechts een onkostenvergoeding krijgen.

TVM-directeur Arjan Bos kondigde onlangs aan dat zijn bedrijf na Sotsji waarschijnlijk stopt met de schaatssponsoring. De duurste ploeg ter wereld – aangevoerd door Sven Kramer en Ireen Wüst – krijgt volgens Bos te weinig exposure. Bij de internationale wedstrijden dragen zijn schaatsers het bondspak van KPN. Nationaal valt TVM minder op met het toegenomen aantal kleine sponsorploegen. Als het aan coach Van Veen ligt, komt er daar nog snel eentje bij. „Als je sponsorloos bent bij de NK is het wel handig om zo opvallend mogelijk te presteren.”