Airbags aan de buitenkant redden honderd levens

Als auto’s een airbag aan de buitenkant hebben, en automatisch remmen, kan dat het leven van honderd fietsers en voetgangers per jaar redden. Vandaag is op de Automotive Campus in Helmond een succesvolle botsproef uitgevoerd waaruit dat blijkt. Een dummy op een fiets werd met 40 kilometer per uur aangereden door een auto uitgerust met de airbag. „De airbag activeerde succesvol zodat het hoofd en bovenlijf van de dummy goed opgevangen werden”, meldt onderzoeksinstituut TNO, dat samen met de Fietserbond vier jaar onderzoek heeft gedaan.

Jaarlijks overlijden ongeveer honderd fietsers en vijftig voetgangers bij ongevallen met een auto. Fataal is vaak de klap op de voorruit of op de randen daarvan. Een airbag uit de buitenkant van de auto kan deze klap opvangen en de verwondingen beperken. Een automatisch remmende auto met zo’n airbag zou volgens de onderzoekers het leven van jaarlijks zeventig fietsers en dertig voetgangers kunnen redden.

Het werkt zo: een camera detecteert of een naderend object daadwerkelijk een fietser of voetganger is en vervolgens klapt de airbag open, vertelt projectleider Margriet van Schijndel van TNO.

Het onderzoek is gefinancierd met twee miljoen euro van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en drie ton van de Zweedse overheid. De resultaten worden nu aan de industrie ter beschikking gesteld. „Het zal waarschijnlijk nog zo’n vijf jaar duren voordat auto’s te koop zijn waar dit systeem ingebouwd kan worden”, aldus TNO. Inbouwen in bestaande modellen is lastig, vermoedt projectleider Van Schijndel. „Maar in nieuwe modellen zou het goed kunnen.” De extra kosten per auto liggen vermoedelijk op enkele honderden euro’s.