Agenda Theater

Mightysociety10

In een hotelbar in Surabaya ensceneert Eric de Vroedt een ontmoeting tussen een vader en zijn van hem vervreemde zoon. De vader is stervende, maar klampt zich vast aan het leven en zijn veertig jaar jongere, Aziatische vriendin. Het nieuwe Azië en het oude Europa: een indringender contrast is nauwelijks denkbaar. Hein van der Heijden als de superieur acterende vader vertegenwoordigt het stervende westen. Hij wankelt over de speelvloer, onmin zoekend met zijn zoon en ex-vrouw. Alles wat zij in hun leven misten, schenkt hij zijn nieuwe, jonge, exotische minnares. De Vroedt werkt met veelzeggende, mooi uitgebalanceerde tegenstellingen. In de droomachtig gespeelde eindscène komen vader, moeder en zoon samen. Eindelijk is er verzoening. Het is een heilig moment, zo broos gespeeld dat de ontroering groots is.

www.mightysociety.nl

Shrek, de musical

Het zullen waarschijnlijk vooral kinderen zijn die de aardigheid inzien van Shrek, de musical. Voor een volwassen publiek lijkt dit sprookje, dat veelvuldig knipoogt naar allerlei klassieke sprookjes, niet pakkend genoeg. De energieke regie van Eddy Habbema weet alle grappen volop uit te buiten, en er wordt voortreffelijk gespeeld, gedanst en gezongen. Dat alles maakt Shrek tot een respectabele productie waarop weinig valt af te dingen. Hooguit dat er van een spannend avontuur nauwelijks sprake is.

www.theaterhits.nl

Tramlijn Begeerte

In zijn enscenering bij Toneelgroep Oostpool van Tennessee Williams’ Tramlijn Begeerte (1947) beweegt regisseur Marcus Azzini weg van het realisme. Vorm komt vóór emotie; esthetiek boven psychologie. Dat maakt dat de voorstelling weliswaar uiterlijk mooi is, maar de toeschouwer nauwelijks raakt. Op goeie momenten maakt Azzini’s strenge aanpak indruk, zij het op een rationeel niveau. Maar op slechte momenten is de voorstelling enigszins zielloos.

www.toneelgroepoostpool.nl

Das Leben auf der Praça Roosevelt

Bij het Duitse theater Bremen regisseerde artistiek leider van het Ro Theater Alize Zandwijk Das Leben auf der Praça Roosevelt van Dea Loher. Het is de vierde keer dat Zandwijk – met succes – een tekst van de Duitse Loher regisseert. De voorstelling werd in Bremen enthousiast ontvangen en is alleen vanavond in Nederland te zien, in de Rotterdamse schouwburg.

www. rotterdamseschouwburg.nl

Op komst: Nora

Regisseur Thibaud Delpeut (1978) maakt na het talentontwikkelingsprogramma TA-2 van Toneelgroep Amsterdam nu zijn grote zaaldebuut met Henrik Ibsens Nora. Dit stuk uit 1879 stelde voor het eerst sociale conventies ter discussie op toneel, en introduceerde bovendien de eerste feministische toneelheldin: zijn Nora verlaat man en kinderen om zichzelf te zoeken. Destijds was het een revolutie en een schok. Een recensent schreef: „Toen Nora de deur achter zich dichtsloeg, trilden de muren in duizenden huizen.” Halina Reijn speelt Nora. Ook met Janni Goslinga, Bart Slegers en Eelco Smits.

Première 9/11. www.tga.nl