Steve Jobs' voorbeeld

Alle 37 toneelstukken van Shakespeare in uitvoeringen uit evenzoveel verschillende landen. Dat was dit voorjaar te zien op het World Shakespeare Festival op zeven locaties in Groot-Brittannië, en dat staat nu gratis op thespace.org.

Een deel is Engels ondertiteld maar ook zonder dat zijn ze vaak het bekijken (of beluisteren) meer dan waard. Zo zit de Maori-versie van Troilus en Cressida vol elementen van Maori-krijgsdans. Venus en Adonis van het Isango ensemble uit Kaapstad bevat liefst zes Zuid-Afrikaanse talen en is rijk aan prachtige samenzang.

Speciaal interessant zijn de hiphopuitvoering van Othello - waarin Het Shakespeare Theater uit Chicago vijf kwartier stug blijft rappen, en Love's Labour's Lost in gebarentaal. Nederlands ontbreekt.

Niet alleen voor films worden trailers gemaakt, ook voor boeken is dat inmiddels het geval. Instant: The Story of Polaroid is een programma van vijf minuten over het boek van Christopher Bonanos. De auteur vertelt over Polaroidoprichter Edwin Land, die jarenlang de ene sensationele uitvinding op de andere stapelde. Een foto die onmiddellijk zichtbaar werd: dat was in 1948 ongekend. Bonanos buit de overeenkomsten tussen Land en Steve Jobs trefzeker uit: uitvinder, showman, zakentycoon, ziener. Beklemmend is de opname van Land die zijn visie op de fotografie laat zien: het lijkt wel of hij een iPhone demonstreert. Volgens Bonanos zag Steve Jobs Land inderdaad als voorbeeld. Gezien de bijzondere beelden is dit niet alleen reclame voor zijnboek, maar een essentiële aanvulling.

Freddie Wong is een genie op het gebied van special effects en tevens een van de meest succesvolle makers van YouTube-video's. Zijn minst bekeken producten halen nog altijd ruim twee miljoen ‘views’. Hij is gespecialiseerd in vuurgevechten, die hij meestal voorziet van een weldadige knipoog. In een van zijn filmpjes beschieten de partijen elkaar met achteraf ingetekende, lichtgevende wapens, in een andere bestoken golfers elkaar met wel gemikte drives. Een verhaal vindt Wong meestal niet nodig.

Zijn laatste hit is een achtervolgingsscène die geheel is opgenomen met op afstand bestuurbare modelautootjes. Indrukwekkende cameravoering (let op de meerijdende camera's), choreografie (drifting!) en geluidstrack. Door de extreem lage standpunten, slim gekozen achtergronden en incidentele slowmotion ga je bijna geloven dat het live action is.

De video's zijn te bekijken op nrc.nl/webscan.