SNS overlegt over nieuwe staatssteun - restschuld in aandelen

UTRECHT - Ronald Latenstein, de nieuwe CEO / voorzitter Raad van Bestuur van SNS Reaal geeft dinsdag in Utrecht een toelichting op de halfjaarcijfers van 2009. ANP ROBIN UTRECHT Topman Ronald Latenstein van SNS Reaal in 2009. De bank overlegt met de staat over vernieuwing van de staatssteun. Foto ANP / Robin Utrecht

SNS Reaal overlegt met het ministerie van Financiën over hernieuwde staatssteun. De bank en verzekeraar zou de vier jaar geleden ontvangen kapitaalinjectie willen omzetten in aandelen, zodat de Nederlandse Staat voor meer dan een kwart aandeelhouder wordt van SNS. Dat schrijft Het Financieele Dagblad vandaag.

SNS Reaal wil dat de staatssteun die nu nog over is, 848 miljoen euro, wordt omgezet in aandelen die 450 miljoen euro minder waard zijn. Ook zou de staat voor de helft moeten afzien van de aflosboete. Daarmee wordt de staat dus grootaandeelhouder. Omzetting van de steun in aandelen zou SNS verlossen van de plicht om afbetaling van de schuld.

De bank-verzekeraar heeft vooral last van de noodlijdende vastgoedtak. De verliezen bij dit onderdeel liepen op tot 99 miljoen euro in het derde kwartaal. Hierdoor werd de nettowinst gedrukt tot 34 miljoen euro. De solvabiliteit ging flink omlaag naar 8,8 procent terwijl dit 9 procent moet zijn volgens Europese regels. Het bedrijf doet ook onderzoek naar de oprichting van een losse bank met alleen de vastgoedbezittingen, een zogenaamde ‘bad bank’, zo schrijft de krant.

Topman SNS: Brussel moet het goedvinden

Het concern sprak in het kwartaalbericht van gisteren voor het eerst over de conversie van ‘core-tier-1-securities‘, zoals de omzetting van aandelen heet. Topman Ronald Latenstein zei gisteren tegenover radiozender BNR Nieuwsradio dat een gedeeltelijke nationalisatie een optie is. Daarvoor moet Brussel echter wel goedkeuring verlenen, aldus de topman:

“We hebben 700 miljoen aan kapitaal bijna vrijgemaakt. Dat was bedoeld om in te zetten voor de aflossing van de staatssteun. Wat we vaststellen is dat dat, in dat heel gure klimaat, lastig wordt. En dus zouden we sowieso langs Brussel moeten.”