‘Health’ groeit bij Wolters Kluwer

De juridische uitgaven van Wolters Kluwer doen het goed in de VS. Maar de Europese markt laat nog geen verbeteringen zien.

Informatieconcern Wolters Kluwer ziet op korte termijn geen verbeteringen op de Europese markt. Hier heeft de uitgever van vakinformatie voor advocaten, belastingadviseurs en medici veel last van de financiële crisis.

De verkoop van losbladige uitgaven, boeken en cyclische producten als opleidingen en advertenties aan Europese advocaten is verslechterd. In Noord-Amerika doet de juridische divisie het wel goed. Dat maakte Wolters Kluwer vanochtend bekend in zijn derdekwartaalbericht.

Het concern meldt een autonome groei van 1 procent. Dat komt overeen met de verwachtingen van analisten. Wolters Kluwer, dat vorig jaar een omzet haalde van 3,4 miljard euro met 18.500 werknemers, handhaaft de eerder gestelde prognose voor 2012. De winstmarge ligt tussen 21,5 en 22,5 procent en de enkele jaren geleden ingezette reorganisatie levert dit jaar tussen 205 en 210 miljoen euro op. Vorig jaar was dat 191 miljoen euro. Wolters Kluwer kondigde deze zomer aan dat het eigen aandelen inkoopt. Voor heel 2012 besteedt het bedrijf daar naar schatting 135 miljoen euro aan.

De advertentie-inkomsten van de medische vakbladen blijven zwak, stelt Wolters Kluwer. Desondanks blijft de divisie Health het snelst groeiende bedrijfsonderdeel. Daar heeft het Alphense bedrijf volop ingezet op digitalisering. Wolters Kluwer levert onder meer het medische informatiesysteem UpToDate: ziekenhuizen gebruiken het om patiëntengegevens uit zeer verschillende bronnen te combineren en te raadplegen. De omzet in klinische software groeide in het derde kwartaal meer dan 10 procent.

„Groei in online, software en diensten wereldwijd blijft het resultaat van de groep stimuleren”, aldus Nancy McKinstry, bestuursvoorzitter van Wolters Kluwer vanochtend in een verklaring. „Wij blijven onze portfolio actief beheren om meer groei te realiseren en om te investeren in innovatie en geografische uitbreiding.” Wolters Kluwer stootte eerder dit jaar bijvoorbeeld het Nederlandse reclameblad Adformatie Groep af. McKinstry zei eerder dat zij op korte termijn geen grote overnames zal doen maar dat Wolters Kluwer blijft zoeken naar kleinere bedrijven die passen bij de bestaande activiteiten. Zo maakte het concern vorige maand bekend dat het de kleinere Amerikaanse onderneming Health Language overneemt. Dat bedrijf in Denver maakt automatische vertaaldiensten waarmee medische systemen met elkaar kunnen communiceren. Dat is essentieel voor de automatisering in de medische sector, aldus Wolters Kluwer.