Zet je over jezelf heen en doe leuke kleren aan

Er zijn mensen die hun collega’s maandagochtend op 80 decibel begroeten met: „Zóóóó, zwaar weekend gehad?” En er zijn mensen die daar niet tegen kunnen. Die hebben koning Salomo aan hun zijde. Die schreef drieduizend jaar geleden al dat wie zijn buurman’s ochtends luid begroet, dat hem als vloek zal worden aangerekend.

Salomo had last van een ochtendhumeur. En terecht. Hij moest elke dag een morrend volk regeren en duizend vrouwen tevreden houden.

Voelt een aankomende werkdag precies hetzelfde, en mag je dus misschien even balen?

Je bent niet alleen. Zeker niet op maandagen, de meest gekozen dag voor een rothumeur. Maar maak er ook dan iets moois van. Zes tips.

1Zwelg erin. Verzet is zinloos, dat weet iedereen. Je zult vandaag de strijd tegen de donkere wolken verliezen, en morgen ook. Er is niets wat je humeur op kan krikken, zéker niet de dagelijkse reprimande van een echtgenoot. Omarm het baalgevoel dus, en vraag anderen of ze dat ook willen doen. De wolken waaien vanzelf weer over. Cultiveer tot die tijd het ochtendhumeur een beetje, met lekker kribbige opmerkingen en dramatische kussens over je hoofd. Geeft een leuk randje aan het verder zo optimistische karakter.

2Ontbijt alleen. Dat jij last hebt van een pesthumeur, betekent niet dat het gezin daaronder hoeft te lijden. Vermijd gezinsleden of huisgenoten dus de eerste uren. Dat kan door vroeger op te staan, een rondje te gaan hardlopen of door afzondering. Niet leuk, nee, maar beter dan iedereen afsnauwen en je daar later – geheel terecht – schuldig over voelen.

Is er geen ontkomen aan een gezamenlijk ontbijt, leg dan uit dat je graag doet alsof je er niet bent. Of zet de tv aan op Nickelodeon en zet het volume hoog. Daar knap jij niet van op, maar de kinderen wel.

3Mijd wereldleed. Een stevig ochtendhumeur gaat niet alleen over treuzelende kinderen en kwijtgeraakte tandpastadopjes. Het gaat over wakker worden in een wereld die in wezen vijandig gezind is. De ochtendchagrijn weet: bij de ergernis zit een vleugje somberheid.

Het is dan ook helemaal niet aan te raden om ’s ochtends zware oorlogsreportages uit Syrië te kijken of ellendige artikelen over zieke kinderen te lezen. Het is wel fijn, het bevestigt je ellendige wereldbeeld. Maar tenzij je de sombere gemoedstoestand wil rekken tot na de lunch, is het beter dit te bewaren voor iets later op de dag. Elk dagdeel heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

4Doe niets belangrijks. Het vermogen om goede beslissingen te nemen, kan danig zijn aangetast door een slecht humeur. Natuurlijk is de baas nu onuitstaanbaar en het werk hemeltergend saai. Natuurlijk is het huis nu te klein, de auto te oud, je partner vervelend en het klimaat te nat. Maar nu is niet het moment om hier hardop kritiek over te uiten of beslissingen over te nemen. Dat moment is straks, over een uur of drie.

5Denk vooruit. Weet dat de grauwe wolken na een uur of twee zullen optrekken en je de rest van de dag door moet brengen met je vrolijke zelf. Bereid je daar dan ook op voor. Je hebt nu geen zin om die gekleurde stropdas om te doen, maar straks is ie wel erg geschikt. Nu voelt die zompige grijze joggingbroek misschien lekkerder, maar straks heb je liever die kekke oranje maillots aan. Zet je over jezelf heen en trek leuke kleren aan.

6Vul je maag. Een slecht humeur blijft lang hangen op een lege maag. Werk een smakelijk ontbijt naar binnen en koop koffie op het station. Tegen de tijd dat je achter het bureau zit ben je opgekikkerd. Zodat je monter tegen een binnenkomende collega kunt roepen: „Zóóó, zwaar weekend gehad?”