Toekomst van het nieuws is mobiel

’s Ochtends de koppen op de smartphone, overdag het nieuws op de laptop, ’s avonds verhalen op de tablet. NU.nl volgt de nieuwsbehoefte van de consument onderweg.

In de tram, op het station, in de file, bij de pomp, onderweg naar een vergadering, in het café wachtend op een afspraak. Even op de smartphone kijken of er nieuws is. Sommige gebruikers van NU.nl, vertelt uitgever Sander Stallinga, controleren zeker veertig keer per dag of de grootste digitale nieuwsdienst van Nederland nog verse berichten heeft. Dat is eens per 24 minuten – voor wie acht uur per dag slaapt.

Mobiel vormt de toekomst van het nieuws, stelt het Amerikaanse mediaonderzoeksbureau Pew Research Center in een nieuw rapport. Tweederde van de Amerikanen gebruikt zijn smartphone of tablet regelmatig om nieuws te lezen. „Zij lezen niet louter de koppen”, staat in het vorige maand gepresenteerde rapport The Future of Mobile News. „Velen lezen ook langere achtergrondstukken.” Bovendien, stelt Pew, lezen mobiele gebruikers meer nieuws van meer bronnen.

Dat maakt de nieuwe iPhone- en iPad-apps die NU.nl vrijdag presenteerde belangrijk nieuws. Voor de miljoenen gebruikers, maar ook voor NU.nl en eigenaar Sanoma. „Mobiel is voor ons erg belangrijk”, zei uitgever Stallinga vorige week bij de presentatie van de apps in Amsterdam. „Mobiel zal de komende jaren enorm blijven groeien en zal zich snel blijven ontwikkelen.”

Met maandelijks 5,2 miljoen gebruikers is NU.nl de grootste nieuwssite van Nederland (cijfers: internetbereikonderzoeker STIR). NOS.nl trekt maandelijks 5 miljoen bezoekers, Telegraaf.nl 3,7 miljoen. Het bereik van de gewone site www.NU.nl groeit echter niet meer. Het schommelt al jaren tussen 35 en 40 procent.

Maar NU.nl groeit nog wel. Mobiel. Het aantal gebruikers dat NU.nl maandelijks leest via mobiele apparaten (apps voor smartphones en tablets en de mobiele site m.NU.nl) is inmiddels 5,2 miljoen. Dat is net zo groot als het bezoek aan de gewone site. De helft bezoekt de mobiele website (via de gewone browser op het mobiele apparaat); 1,1 miljoen mensen gebruiken maandelijks de iPhone-app en bijna 600.000 de iPad-app. Nederland telt volgens bureau GfK 2,8 miljoen tabletgebruikers en 6 miljoen smartphonegebruikers. De uitgever van NU.nl denkt dat veel mobiele gebruikers ook de gewone NU.nl bezoeken, maar hij heeft geen exacte cijfers.

Opmerkelijk is dat mobiele gebruikers veel meer artikelen lezen, pagina’s bezoeken, dan bezoekers van de gewone site. Van de 936 miljoen geraadpleegde pagina’s in september werd 70 procent gelezen met een mobiel apparaat. NU.nl verwacht dat in oktober meer dan 1 miljard pagina’s zijn opgevraagd, maar de cijfers zijn nog niet binnen.

Sterke groei dus in mobiel. Geen wonder dat NU.nl fors wil blijven investeren in mobiele diensten. Uitgever Stallinga: „We waren in 2010 de allereerste in Nederland met een iPad-app en we willen ook nu weer voorop blijven lopen.” Zowel de app voor iPhone als voor iPad – die behoren tot de meest gedownloade in Nederland – heeft een hoop veranderingen ondergaan. Een indeling die moet uitnodigen meer en langer te lezen, meer mogelijkheden om de dienst aan te passen aan persoonlijke wensen, een aangepaste layout.

Bijzonder is dat beide apps slim samenwerken. In de iCloud – de centrale servers van Apple – bewaart NU.nl wat je las, welke artikelen je wilde bewaren, welke rubrieken je het interessantst vindt. „Zo kan je ’s avonds op je iPad doorgaan met lezen van artikelen waarvoor je overdag op je iPhone geen tijd meer had. Omdat de tram eraan kwam bijvoorbeeld”, aldus Brechtje de Leij, productiemanager mobiel bij NU.nl. Aan een oplossing voor Android wordt gewerkt, aldus Sanoma.

NU.nl wil verder beter inspelen op het feit dat de moderne mediaconsument op verschillende momenten van de dag het nieuws op verschillende apparaten wil lezen. Stallinga: „Wij volgen altijd de consument.” Die snelt ’s ochtends onderweg naar het werk eerst de koppen op zijn smartphone. Overdag op zijn werk surft hij naar de gewone site. En ’s avonds leest hij langere verhalen op z’n tablet (en voor het slapen nog eventjes de telefoon). Daarom biedt NU.nl aan het begin van de avond in de iPad-app de Dag van nu: een grafisch en chronologisch overzicht van het belangrijkste nieuws van de dag.

Hoewel bijna de helft van de mobiele gebruikers van NU.nl met hun smartphones en tablets naar de ‘gewone’ mobiele site gaat – m.NU.nl, die je bezoekt via Safari of een andere browser op een mobiel apparaat en dus niet via een speciale app – kiest Sanoma niet uitsluitend voor een mobiele site. Het investeert ook (een niet bekendgemaakt bedrag) in nieuwe apps. De Leij: „De dingen die wij willen doen kunnen nu nog alleen in apps.” Andere media, waaronder de Britse zakenkrant Financial Times, stapten bewust af van een zogenoemde ‘native app’ en hebben alleen nog een universele mobiele website. Zo voorkomt de FT dat hij veel geld moet afdragen aan Apple en kan hij zelf bepalen wanneer de krant een nieuwe versie van zijn mobiele dienst introduceert. NU.nl moest vorige week wachten totdat Apple (op een onbekend moment) de apps goedkeurde.

Het intensieve gebruik van de mobiele diensten van NU.nl komt nog niet tot uiting in de opbrengsten. Waar 70 procent van het gebruik komt van mobiel, is volgens uitgever Stallinga slechts 5 tot 10 procent van zijn advertentie-inkomsten afkomstig uit mobiel. „Negatief kan je stellen dat het nog niet brengt wat het zou moeten opbrengen. Positief zeg ik: er zijn nog veel kansen.”

Binnen eigenaar Sanoma staan de digitale reclame-inkomsten onder druk. De divisie Media (tijdschrift, tv, online) meldde vorige week dat in het derde kwartaal de onlineverkoop met 5,1 procent is gedaald vergeleken met dezelfde periode in 2011, „ten gevolge van de zwakke online advertentiemarkt in Nederland”.

De discrepantie tussen mobiel gebruik en mobiele inkomsten zie je bij meer media- en technologiebedrijven. Het bekendste voorbeeld: Facebook. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Emarketer meldde vorige maand dat in de VS mobiele reclame-inkomsten sterk achterblijven bij het gebruik van mobiele diensten.

In hoeverre heeft een commercieel medium als NU.nl hier last van oneerlijke concurrentie van de publieke omroep? NOS.nl vertoont reclame van de STER maar krijgt ook subsidie. „Dat speelt mee”, zegt Stallinga, „maar ik ben niet direct voor een reclamevrije publieke omroep op internet. Dan gaan mensen mogelijk naar hun apps zonder reclame. Dat is ook oneerlijke concurrentie.”

Stallinga zegt meer last te hebben van de strenge cookiewetgeving in Nederland. Die beperkt media in het aanbieden van beter op maat gesneden advertenties. Mobiele reclame zou zich prima kunnen aanpassen aan de locatie van de gebruiker – altijd een aanbieding op zak van de winkel om de hoek – maar die mogelijkheden stuiten nu nog op strenge privacywetgeving.

De bedrijfseconomische situatie lijkt niet helemaal hopeloos. NU.nl heeft Albert Heijn gestrikt als ‘launching partner’, jargon voor eerste adverteerder in de iPad-app. En het eerder genoemde onderzoek van Pew naar de toekomst van mobiel nieuws bevat een hoopgevende paragraaf. Volgens de Amerikanen ziet de helft van de smartphone- en tabletgebruikers mobiele commercials wel degelijk; 12 tot 14 procent klikt wel eens op een commerciële link en de helft daarvan koopt vervolgens iets. Volgens Pew zijn mobiele lezers eerder geneigd een advertentie aan te klikken dan gewone internetters.

Onderzoek Pew Research Center: www.journalism.org/analysis_report/ future_mobile_news Apps NU.nl voor alle platformen: www.NU.nl/socialtools.html