Red Bull-drinkers stemmen Obama, Duitse herder-liefhebbers stemmen Romney

Leest een Amerikaan Harry Potter, eet hij Oreo’s of luistert hij Michael Jackson? Dan stemt hij waarschijnlijk Obama. Maar wie van de Bijbel, Guinness en Duitse Herders houdt, stemt vandaag Romney. Amerikaans onderzoeksbureau Engage en website BuzzFeed voorspellen in de laatste uren voor de verkiezingsstrijd aan de hand van merkvoorkeuren hoe Amerikanen zullen stemmen.

Afbeelding via Buzzfeed.

Leest een Amerikaan Harry Potter, eet hij Oreo’s of luistert hij Michael Jackson? Dan stemt hij waarschijnlijk Obama. Maar wie van de Bijbel, Guinness en Duitse herders houdt, stemt vandaag Romney. Amerikaans onderzoeksbureau Engage en website BuzzFeed voorspellen in de laatste uren voor de verkiezingsstrijd aan de hand van merkvoorkeuren hoe Amerikanen zullen stemmen.

Facebook-likes worden vergeleken met politieke stemmen

De Trendsetter app die ze hebben ontwikkeld combineert de likes op Facebookpagina’s van merken met kiezersdata. Daaruit worden infographics gemaakt die aangeven hoe groot de kans is dat de stemmers met bepaalde merkvoorkeuren zullen komen opdagen om te stemmen, en op welke kandidaat hun voorkeur zal vallen. Vergelijkbaar met het Nederlandse Brandvoting, maar dan met mooie en inzichtelijke plaatjes als resultaat:

Afbeelding via Buzzfeed.Afbeelding via Buzzfeed.

Hoe groter de cirkel, hoe meer publiek het merk heeft. Liefhebbers van Campbell’s soep hebben geen heel groot aandeel in de kiezersaantallen, maar de kans dat ze komen opdagen en dan op Romney stemmen is groot.

Een inzicht in de Amerikaanse cultuur

De data bieden een fascinerende kijk op de Amerikaanse cultuur. Hoewel een favoriete show niet één op één leidt tot een politieke voorspelling, kunnen favorieten en subculturen wel een bepaald politiek dna verraden, aldus de makers. Zo voorspellen deze modellen op basis van Facebook-voorkeuren toch meer dan 90 procent van de keren de correcte politieke voorkeur.

Volgens CEO Patrick Ruffini van Engage een ideale manier om stereotypen te testen:

“Politiek is een weerspiegeling voor waar je cultureel tussen past, en ieder merk vertegenwoordigt een ander publiek en een andere cultuur. De laatste jaren zijn Amerikanen steeds meer gaan optrekken met gelijkgestemde mensen door het land heen of over de hele wereld, en minder met wie een deur verderop woont. Nergens is deze tendens sterker dan op Facebook. Het liken van pagina’s vormt een rijk middel om te analyseren wat deze interesses politiek betekenen.

Gelukkig laten de resultaten zien dat de Verenigde Staten, deze dagen zo verdeeld tussen Democraten en Republikeinen, op sommige gebieden nog steeds verenigd zijn. Van Crime Scene Investigation, Lord of the Rings, Coca Cola en McDonalds houden ze allemaal.

Iedereen houdt van Star Wars. Afbeelding via Buzzfeed. Iedereen houdt van Star Wars. Afbeelding via Buzzfeed.

Obama-stemmers kijken Jersey Shore. Afbeelding via Buzzfeed. Obama-stemmers kijken Jersey Shore. Afbeelding via Buzzfeed.

Romney-stemmers houden van politiehonden. Afbeelding via Buzzfeed. Romney-stemmers houden van politiehonden. Afbeelding via Buzzfeed.