De imitatie is soms sneller dan het origineel

Milou van Rossum

Alle grote winkelketens van betaalbare mode doen het: kijken naar wat de internationale modelabels doen, en daar dan eigen versies van laten maken. Maar niemand is er zo succesvol mee als Zara, en weinig ketens doen het zo consequent.

Zara doet, anders dan bijvoorbeeld H&M, niet aan samenwerkingen met bekende modemerken of collecties van beginnend talent. Het allergrootste deel van het aanbod bestaat uit de allernieuwste mode, voor een fractie van de prijs die de bedenkers er voor vragen (en vaak ook van beduidend mindere kwaliteit).

Met name op de damesafdeling van Zara is het aanbod gemakkelijk te herleiden, hoewel de ontwerpen natuurlijk wel voldoende veranderd zijn om aanklachten wegens schending van copyrights voor te zijn. De fluwelen motorjacks, bestikt met een ruitpatroon van pareltjes en kraaltjes die nu vooraan in de winkel hangen, zijn een mengeling tussen de met pareltjes bestikte colberts en de leren motorjacks uit de najaarscollectie van Balmain. De elegante jumpsuit en de met vierkante studs bezette enkellaarsjes zijn duidelijk gebaseerd op Valentino.

De groene broeken met een retrodessin die dit najaar de winkels uit vlogen? Idee van Prada. De sweater met een print die eruit ziet als een met kruissteken geborduurde roos? Dolce & Gabbana. Laarsjes met een zilverkleurige hak en een metalen neus? Een combinatie van verschillende ontwerpen van Gianvito Rossi. De sneakers met ingebouwde sleehak? Isabel Marant. Etcetera.

Navolging en imitatie zijn natuurlijk inherent aan de modewereld. Al lang voor er fast fashion-ketens waren, lieten confectieketens zich leiden door de toonaangevende ontwerpers. Maar foto’s van de collecties waren niet meteen beschikbaar en productie kostte behoorlijk wat tijd. Daardoor kwamen de imitaties tot in de jaren negentig later op de markt dan de oorspronkelijke ontwerpen. Maar doordat modeshows tegenwoordig meteen op internet zijn te zien en bedrijven als Zara zeer snel kunnen werken, hangen de imitaties nu soms sneller in de winkels dan de originelen.

De collecties van Zara laten zich lezen als een graadmeter voor de internationale modewereld. De ontwerpers van Zara mogen dan weinig zelf bedenken, ze hebben wel een goede neus voor welke collecties de toon zullen aangeven in een seizoen.

Nagevolgd worden door Zara is in feite ook een compliment. Of zoals Dries van Noten, een van de inspiratiebronnen voor Zara’s zomercollectie voor 2011 indertijd zei: „Het geeft aan dat wat je doet relevant is”.