73.333 euro voor raketreisje

Media Markt stuntte met een ruimtereis. Gisteren meldde zich zowaar een koper. ‘Zonde van het marketinggeld.’

EINDHOVEN - De 18-jarige Rowin uit Helmond heeft de eerste ruimtereis gekocht bij de Media Markt. De retourticket met een waarde van 73.333 euro werd verkocht vanwege het 12,5 jarig bestaan van de winkelketen. De ruimtevlucht werd in de verkoop gebracht door Space Expedition Corporation, dat vanaf 2014 ruimtevluchten zal uitvoeren vanaf Curacao. ANP ERIK VAN 'T WOUD

Om te vieren dat Media Markt 12,5 jaar in Nederland zit, bedacht het elektronicaconcern de „meest krankzinnige actie ooit”: een ruimtereis, die klanten tijdens de zogeheten ‘Gekkenhuis’-dagen van 31 oktober tot en met 4 november voor een bedrag van 73.333 euro konden kopen.

Media Markt wilde „het onmogelijke mogelijk maken”, zegt een woordvoerder namens het bedrijf. „Een gekker dan gek idee. En dit was op dit moment toch wel het gekste dat we konden bedenken.”

Maar bij Media Markt hadden ze eigenlijk niet verwacht dat iemand die ruimtereis ook daadwerkelijk zou kopen. „Er waren geen verwachtingen omtrent dit artikel”, zegt de woordvoerder. „Alhoewel het een scherp geprijsde actie is, blijft het natuurlijk een hoop geld.”

Dus toen de 18-jarige Rowin Hellings uit Helmond zaterdag bekendmaakte dat hij overwoog de ruimtereis te kopen, waren ze daar bij Media Markt „heel blij mee”. Op zondag – Rowin had er nog een nachtje over geslapen – meldde de hbo-student technische natuurkunde zich met zijn moeder en zijn zussen bij het filiaal in Eindhoven, waar de familie in een soort marketingcircus terechtkwam. Na alle foto’s ging Rowin er overigens snel vandoor: hij heeft een bijbaantje in de horeca en moest gewoon werken. In het Eindhovens Dagblad zegt Rowin dat zijn familie de vlucht voor hem betaalt.

De commerciële ruimtevluchten gaan plaatsvinden vanaf 2014. Althans, dat zegt de Nederlandse organisator Space Expedition Corporation (SXC) die onder leiding staat van ondernemer Michiel Mol. Het vertrekpunt voor de één uur durende raketvlucht is de lanceerbasis op het vliegveld Hato op Curaçao.

De eerste testvluchten moeten nog worden uitgevoerd, maar het idee is dat de deelnemers opstijgen naar een hoogte van honderd kilometer, drie à vier minuten gewichtloosheid ervaren en dan terugkeren naar de aarde.

Voor die 73.333 euro krijgt Rowin behalve de ruimtereis zelf een training en een driedaags verblijf op Curaçao. Daarnaast krijgt hij voor zesduizend euro aan apparatuur: een fotocamera, mobiele telefoon, televisie, wasmachine, koelkast en een home entertainment system (geluidsinstallatie).

Marketingdeskundige Cor Hospes is niet erg enthousiast over de marketingstunt van Media Markt. „Het klinkt alsof SXC lukraak een bedrijf heeft uitgezocht dat zijn verjaardag vierde en mee wilde doen. Maar wat heeft Media Markt hier nou zelf aan? Alsof iemand zich later nog herinnert dat de actie van hen afkomstig was.”

Die andere recente ‘ruimteactie’, van Red Bull – waarbij Felix Baumgartner een parachutesprong maakte van 39 kilometer – vond Hospes daarentegen erg geslaagd. „Die actie was merkrelevant. Red Bull geeft je vleugels. Letterlijk. Maar wat Media Markt nu doet, is zonde van het marketinggeld.”