Allemaal aan de wol, zegt Prins Charles

Wolontwerpen van net afgestudeerde (mode)ontwerpers in Droog

Pakken, jassen, truien, bekleding, vloerkleden. Wol wordt zoveel gebruikt in mode en design, dat heeft geen reclamecampagne meer nodig, zou je denken. Toch wel: Prins Charles ontdekte een paar jaar geleden dat de wolprijzen door afnemende vraag zo laag waren geworden, dat veel schapenboeren eerst hun wol en daarna hun dieren dumpten, en begon daarom de Campaign for Wool. Die moet benadrukken dat wol duurzaam is, en dat er van alles mee mogelijk is. “Veel mensen vinden wol ouderwets, en denken dat er alleen mee kan worden gebreid”, zegt Ingrid Oomen van Woolmark Nederland.

De campagne doet land voor land aan; deze week is Nederland aan de beurt, of liever gezegd Amsterdam. In designwinkel/hotel Droog is tot en met zondag een kleine tentoonstelling te zien met speciaal gemaakte kledingstukken en objecten van Nederlandse mode- en productontwerpers, die dat deden voor een materiaalvergoeding van 150 euro. Gevestigde namen als Frans Molenaar (een oversized gebreide trui in de stijl van de late jaren zeventig) en Jan Taminiau (een jurkje van verschillende soorten geweven wol), maar ook jong talent als Peet Dullaert (een gebreide versie van een van zijn pakken) en de net aan de Design Academy afgestudeerde Noortje de Keijzer, die een ‘winterversie’ liet maken van haar knitted boyfriend, een levensgrote pop. Hij draagt een gezellige Noorse trui.

De ontwerpers hebben hun best gedaan, maar qua materiaalgebruik zijn er weinig echte verrassingen. Het sweatshirt van Hyun Yeu, dat op het eerste gezicht gemaakt lijkt van katoenen fleece, is er een van, net als  het experiment van modeontwerper Conny Groenewegen. Zij kookte een gebreide lap met een ingebreid ruitmotief in verschillende structuren, wat een intrigerende, bobbelige en uiteraard veel kleinere lap opleverde. Beide lappen zijn te zien op de expositie.

Zal het wat opleveren, de expositie? Van de mensen die de weg naar Droog weten te vinden, vermoed je dat  ze het materiaal al een warm hart toedragen, en dat ze ook wel weten dat er van alles mee mogelijk is. Anderzijds: de klassieke, dikke, gebreide trui – nog altijd het ultieme wollen kledingstuk – is dit najaar opeens wel weer heel erg in de mode. Daar zou de  internationale campagne, die nu twee jaar loopt, toch best iets mee te maken kunnen hebben gehad.

Behalve de expositie zijn deze week meer activiteiten, zoals een kinderwolmiddag in de Openbare Bibliotheek Amsterdam. Zie: campaignforwool.nl

Hyun YeuHyun Yeu

Frans MolenaarFrans Molenaar

Jan TaminiauJan Taminiau