Nederlandse fotograaf Iwan Baan over zijn veelbesproken New York Mag cover

Morgen ligt-ie pas in de winkel, maar deze adembenemende cover van New York Magazine is virtueel de wereld al rond gegaan. Op Twitter kunnen de oh’s en ah’s niet op. De veelbesproken foto is afgelopen woensdag gemaakt door de Nederlandse fotograaf Iwan Baan. Hij vertelt aan nrc.nl hoe de foto tot stand kwam.

Morgen ligt-ie pas in de winkel, maar deze adembenemende cover van New York Magazine is virtueel de wereld al rond gegaan. Op Twitter kunnen de oh’s en ah’s niet op. De veelbesproken foto is afgelopen woensdag gemaakt door de Nederlandse fotograaf Iwan Baan. Hij vertelt aan nrc.nl hoe de foto tot stand kwam.

Zo ziet dat er dus uit, the city that never sleeps in duisternis gehuld, schreef Mashable. Door de stroomuitval als gevolg van orkaan Sandy is een groot gedeelte van New York geheel donker - zo’n zevenhonderdduizend mensen zitten nog zonder stroom. De gevolgen daarvan zijn op de foto goed te zien: een door licht en duisternis gescheiden New York.

Twitter avatar eckspeck Patrick Eckert “The City and the Storm” - Wow, this week’s NY Magazine cover. Just wow. http://t.co/jfIwSqmX
Twitter avatar RichMartell Rich Martell Amazing cover of NY magazine… http://t.co/tQLafuS7

‘Toevallige samenloop van omstandigheden’

De foto kwam tot stand door een toevallige samenloop van omstandigheden, vertelt Iwan Baan aan de telefoon vanuit Haïti. Gewoonlijk zit hij om de twee à drie dagen op een andere plek in de wereld, maar toen hij vorige week zondag in New York landde had hij voor het eerst in maanden pas een week later een vlucht. Hij had dus even de tijd in de stad waar Sandy flink zou huishouden.

“Het was een vreemde ervaring, in een donker Manhattan te zitten zonder communicatie. Dinsdag was het heel stil in Manhattan. Er was nauwelijks verkeer; er was geen openbaar vervoer en er waren geen taxi’s. Alle bruggen en tunnels waren dicht, je kon niet weg. Er waren alleen lopende mensen op straat.”

Baan had een auto gehuurd. Uit voorzorg, vertelt hij, want de vooruitzichten waren vrij ernstig. Die zou hij woensdagochtend kunnen ophalen, maar bij het verhuurbedrijf zeiden ze dat ze nog maar één auto hadden, die bovendien tweeduizend dollar per week kostte. De prijzen schoten omhoog, maar Baan stapte toch in de taxi naar JFK airport, waar de auto zou staan. “Het duurde 3,5 uur om daar te komen. Alles stond vast.” In de loop van de middag kreeg hij na veel onderhandelen de auto mee.

“Tien minuten later belde New York Magazine op. Ik werkte wel vaker voor ze. Ik had ze twintig seconden aan de lijn en toen viel de verbinding weg. Ik verstond alleen iets met een helikopter. Toen dacht ik: ja, dat moet ik doen.”

Baan vliegt voor zijn werk een aantal keer per jaar over Manhattan. Zodoende wist hij een piloot te regelen die wilde vliegen (na wat gedoe - de enige beschikbare piloot zat op Long Island, ver van New York. Gelukkig had hij die auto.)

“We hebben een klein uur boven New York gevlogen. Het was doodstil in de lucht, waardoor we heel hoog boven de stad konden vliegen. Ik kon van 2,5 kilometer foto’s maken. Daardoor hadden we een zinnig perspectief, waardoor je de scheiding tussen licht en donker heel goed kunt zien. Ik wist zeker dat het een van die foto’s zou worden, het was zo bijzonder om boven de stad te vliegen. Maar ik wist niet dat de foto zo’n impact zou maken.”

Twitter avatar treybarrineau Trey Barrineau Breathtaking NY Mag cover of a darkened Manhattan after #sandy http://t.co/BubZKQYK

New York Magazine twijfelde niet

Ook New York Magazine hoefde niet lang na te denken over de keuze van de coverfoto. Maar dit nummer maken was allerminst gemakkelijk, schrijft het blad in een redactioneel. Het tijdschrift bleek niet voorbereid op een orkaan zoals Sandy; de redactie ligt in het gedeelte van New York dat zonder stroom kwam te zitten en ook back-up servers in New Jersey waren moeilijk bereikbaar.

De eerste uitdaging was het traceren van redactieleden, de ochtend nadat Sandy met geweld over de stad raasde. Daardoor zaten sommige redactieleden zonder telefoon en zonder internet. Uiteindelijk is er in een geïmproviseerde redactieruimte in 72 uur een tijdschrift gemaakt. Gelukkig was er één aspect dat niet moeilijk was.

“The easiest part of a harried three days came Friday around noon, when we met to settle on the cover. A photograph taken by Iwan Baan on Wednesday night, showing the Island of Manhattan, half aglow and half in dark, was the clear choice, for the way it fit with the bigger story we have tried to tell here about a powerful city rendered powerless.”