Dochter & zoon: 'Onafscheidelijk'

Nadine en Paul waren als kinderen al twee handen op één buik: ‘We sliepen altijd op dezelfde kamer.’ Samen nemen ze straks The American Book Center over van hun moeder Lynn.

Lynn en har kinderen gefotografeerd door David Galjaard in hun bedrijf "The American Bookstore" in Amsterdam voor de rubriek "Het Familiebedrijf - Economie pagina zaterdag editie NRC Handelsblad

Nadine (35) en Paul (31) Kaplanian groeiden op in de winkel van hun ouders. Toch stond nog niet vast dat ze ooit in het bedrijf zouden komen.

Nadine: ,, Als baby lag ik al met een dekentje in een open kassalade als mijn moeder aan het werk was. Toch wilden mijn ouders niet dat Paul en ik voorbestemd zouden zijn om de zaak over te nemen. Rond 2005 besloot Paul dat hij het wel zag zitten het bedrijf straks over te nemen. Ik kwam net terug van een jaar Amerika. Ik besloot: ik ga dit ook doen, maar alleen samen met Paul. Sindsdien zijn we meer taken van Lynn gaan overnemen, zoals het leidinggeven aan de winkel en het personeel als onze moeder op vakantie is.

Ik zit meer aan de merchandisekant. Ik ben verantwoordelijk voor de etalage-inrichting en de Colorado Retail Experience. We willen graag service bieden naar Amerikaans model. Dus bezoeken we geregeld met een aantal medewerkers verschillende Amerikaanse bedrijven in Colorado om te zien hoe zij met klanten omgaan.”

Paul: ,,Nadine en ik waren eigenlijk altijd onafscheidelijk. We hadden vroeger twee slaapkamers, maar sliepen altijd op dezelfde kamer. Ik word blij als ik hoor dat zij er ook is op een dag dat ik werk. Je hoeft dan geen blad voor de mond te nemen. Natuurlijk zijn er discussies, maar meestal denken we hetzelfde. Ik richt me meer op de logistieke kant; ik zorg voor de bestellingen in de winkels. Ook ben ik een dag in de weekdaymanager, net als Nadine, zodat we er aan kunnen wennen hoe het is om de winkel te leiden.

Van de 52 medewerkers hebben 45 mensen een eigen specialisatie. Ze onderhouden de literatuur op hun vakgebied, denken na over evenementen die we er aan kunnen koppelen en adviseren ons. Meerdere keren kregen we het aanbod het bedrijf van de hand te doen. Maar dit is één grote, kleurrijke familie. Als je dat verkoopt aan jonge jongens, verandert die cultuur. We voelen het als onze verplichting voort te zetten wat onze ouders hebben opgebouwd.”

Moeder: ‘Improviseer maar’

Lynn Kaplanian (63) is samen met haar man Avo en kinderen Paul en Nadine eigenaar van de American Book Centers in Amsterdam en Den Haag.

,,Het was rond Pasen 1972 dat ik met een Amerikaanse vriend Nederland aandeed. Aanvankelijk voor een paar dagen, maar hij wilde de hele zomer in Amsterdam blijven. Ik moest werk vinden om in het onderhoud te kunnen voorzien. Ik kon meteen beginnen bij het pas geopende American Discount Book Centre en na twee dagen draaide ik daar mijn eerste avond alleen. De toon was gezet: improviseer maar. Ik werd verliefd op Avo, een christelijk Palestijnse student. In 1974 trouwden we en in 1983 namen we de zaak – samen met mijn zus – over. Ik was inmiddels in 1977 directeur geworden, dus wist wel het een en ander van het leiden van een winkel. Vestigingen in Den Haag, Eindhoven, Groningen en Leuven volgden. Wat bleek: je kunt beter de aandacht richten op twee zaken die goed lopen. Amsterdam en Den Haag bleven over.

Avo kreeg in 1996 een hartinfarct, hij staat nu niet meer in de winkel. Achter de schermen fungeert hij als klankbord en hij rijdt wekelijks om en neer naar Den Haag om boeken te brengen. Als gevolg van het afhaken van Avo zijn Paul en Nadine meer betrokken geraakt bij de winkel. Sinds een jaar zijn ze lid van het directieteam. Het is de bedoeling dat Nadine hier fulltime gaat werken als haar zoontje naar de basisschool gaat. Ik wil dat mensen hen ook nu al als het gezicht van de zaak gaan zien. Ik probeer ze nu al die ruimte te geven door nog maar drie dagen te werken.

Boekwinkels staan voor een grote uitdaging. Customer service is erg belangrijk in Amerika: daarmee houd je klanten vast. Dat proberen wij hier ook te ontplooien. Paul en Nadine zullen van de winkel een plek moeten maken waar mensen elkaar ontmoeten. Als dat lukt, weet ik zeker dat de boekwinkels toekomst hebben.”

The American Book Center

Gestart in 1972

Gevestigd in Amsterdam en Den Haag

Aantal medewerkers 52 medewerkers

Omzet Ongeveer vijf miljoen euro