Polisschandaal duwt Britse banken diep in het rood

De Royal Bank of Scotland (RBS) heeft in het derde kwartaal een verlies van 1,4 miljard pond (1,7 miljard euro) voor belasting geleden. Dat is ten dele te wijten aan de compensatie voor ten onrechte verkochte consumentenverzekeringen, waarvoor de Britse bank 400 miljoen pond (500 miljoen euro) aan schadevergoedingen opzij moest zetten.

Gisteren maakte Lloyds TSB een soortgelijk verlies bekend. Die bank reserveerde 1 miljard pond voor eventuele schadevergoedingen, bovenop de 4,3 miljard die het al opzij had gezet. In de eerste negen maanden maakte Lloyds daardoor een verlies van 583 miljoen pond.

Het zogenoemde PPI-schandaal wordt het grootste consumentenschandaal in het Verenigd Koninkrijk in jaren genoemd. Vrijwel alle grote Britse banken verkochten vanaf 2002 PPI’s (payment protection insurance), een verzekering op aflossingen. Als de klant arbeidsongeschikt zou raken, zou de PPI ervoor zorgen dat de leningen, creditcardrekeningen en hypotheken toch werden betaald.

Maar de PPI’s werden ook verstrekt aan werklozen, studenten, gepensioneerden, die niet voor de verzekering in aanmerking kwamen, en klanten die er niet om hadden gevraagd, maar wel een rekening kregen. Vorig jaar bepaalde het Hooggerechtshof dat zij compensatie mogen eisen. Toen werd geschat dat de bankensector 4,5 miljard pond zou moeten uittrekken.

Dat blijkt nu meer dan het dubbele: in totaal hebben de Britse banken 10,8 miljard pond opzij gezet. Dat zou nog wel eens niet genoeg kunnen zijn: de financiële ombudsman zei vorige maand dat hij 400 klachten per uur krijgt over PPI’s.

Met name voor RBS is het PPI-schandaal een probleem. De bank is nog altijd voor 82 procent in handen van de overheid. Topman Stephen Hester verzekerde vanochtend dat de „onderliggende prestatie is verbeterd”. Hij had het over „vooruitgang” en zei dat de hervorming van de bank goed verloopt, maar dat „nu de veiligheid en gezondheid van de bank zo vooruit zijn gegaan, de nadruk moet komen te liggen op de omgang met imagokwesties”.

Een tweede oorzaak voor het verlies was een grote computerstoring afgelopen zomer, waardoor klanten van RBS, NatWest en Ulster Bank enkele dagen niet bij hun rekening konden. De kosten daarvoor zijn in totaal 175 miljoen pond. Zonder deze kosten en de reservering voor het PPI-schandaal had de bank winst gemaakt.