Karl koketteert met zijn kat

Bijna 22.000 mensen volgen online de kat van Karl Lagerfeld. De liefde van de ontwerper voor zijn kat past in een lange, literaire traditie.

Modejournalist

‘Ik ben een beroemde beauty die weigert op de grond te eten en mijn personeel doet alles voor mij. Ik ben Choupette Lagerfeld en een spoiled pussy.”

Modeontwerper Karl Lagerfeld is aan de kat en het diertje heeft na zo’n 1.500 tweets inmiddels 21.700 volgers op Twitter. De eerste Choupette-foto werd in juni getwitterd. Choupette (Frans voor schatje) is dan nog een pluizig, jong poesje van negen maanden. Ze zit parmantig op een badrand, geflankeerd door een boeketje protserige Avalancherozen. Pure kitsch en modenieuws.

Inmiddels neemt de populariteit van de kat een absurd hoge vlucht. De Amerikaanse Harper’s Bazaar fotografeerde haar samen met Karl voor het dikke septembernummer. Ze zijn te bewonderen in een filmpje op de winkelsite net-a-porter.com. In juni gaf Lagerfeld aan het serieuze Amerikaanse modevakblad Women’s Wear Daily zijn eerste interview over zijn witte birmaan. „We lunchen en dineren samen aan tafel, ze slaapt onder een kussen en weet zelfs hoe een iPad werkt. Ze heeft een bediende voor overdag en een voor ’s nachts.”

Karl Lagerfeld (79) heeft natuurlijk zelf geen tijd om de kattenbak leeg te scheppen en met de tweets van Choupette bemoeit hij zich evenmin. Als artistiek directeur van Chanel (sinds 1983) ontwerpt hij zes grote collecties per jaar. Hij fotografeert zelf de reclamecampagnes van Chanel, tekent ook nog collecties voor het Italiaanse Fendi en brengt onder eigen naam diverse kledinglijnen uit. En dan nog is de poes niet aan de beurt, want papa Karl heeft vele nevenactiviteiten, van het uitgeven van boeken, het ontwerpen van een flesje voor Coca-Cola en een vulpen voor Montblanc, tot het vormgeven van de Parijse antiekbeurs Biënnale des Antiquaires in het Grand Palais.

Terwijl de praatgrage Lagerfeld de laatste tijd druk is met het rechtzetten van misverstanden – „Nee, ik bedoelde niet dat François Hollande een imbeciel is die rijke mensen haat” – zorgt zijn twitterende Choupette dagelijks voor luchtiger nieuws: „Zie ik er met rode lipstick uit als een zwerfkat?” Soms komt ze kattiger uit hoek. Tijdens de Milanese modeweek in september kreeg Miuccia Prada een haal omdat ze lelijke, Japanse sokken in haar nieuwe collectie had laten zien: „Onacceptabel, zelfs voor stijlloze mensen.”

Bij Lagerfeld weten ze niet wie er achter de kittige tweets zit, maar ze hebben er niets op tegen. Marketingtechnisch is Choupette een geniale zet, want dieren scoren de laatste tijd opvallend goed in de mode. Zonder Burberry Prorsum-trui met ingebreide uil of een tijgertrui van Kenzo tel je komende winter niet mee. Givenchy verdient al een tijdje een fortuin aan T-shirts met rottweilers.

Lagerfelds keuze voor een kat is tegendraads. Modeontwerpers gaan doorgaans voor honden en hondjes. Yves Saint Laurent hield meer van zijn Franse bulldogjes – die hij allemaal Moujik noemde – dan van mensen. Voor veel ontwerpers zijn het gekoesterde surrogaatkinderen.

Karl Lagerfelds koketteren met kattenliefde past beter in de literaire traditie. Naast onze eigen Gerard Reve en Willem Frederik Hermans was ook Rudy Kousbroek gefascineerd door katten. Hij schreef een boekje over vermeende kattentaal Wat en hoe zeg ik het in het Kats en De aaibaarheidsfactor uit 1969 gaat over de raadselachtige mens in de vermomming van een kat. Kousbroek bedacht ook een televisieprogramma alleen voor katten. Kattenliefhebbers lezen de onregelmatig verschijnende Poezenkrant van Piet Schreuders.

De Franse schrijfster Colette schreef veel over katten en existentialist Jean-Paul Sartre hield tijdens het schrijven de witte, langharige Nothing in zijn armen. William D. Burroughs had zijn Junkie, Louis-Ferdinand Céline koesterde Mea Culpa. Ernest Hemingway had tientallen kittens – tegelijkertijd. De nazaten (polydactylkatten of katten met zes tenen) lopen nog rond in het Ernest Hemingway Home & Museum in Key West, Florida.

Aan kleding voor zichzelf doet Choupette Lagerfeld niet. Voor een dure kattencouturelijn hoeven we ook in de toekomst niet te vrezen, want baasje Lagerfeld houdt niet van aangeklede dieren. „Ik vind dat veel te circusachtig”, zei hij tegen Women’s Wear Daily.

Maar het mag niemand verbazen als nog voor Kerst het eerste dagboek van Choupette in de winkel ligt. Haar bedienden houden dat al vanaf het begin nauwkeurig bij, zodat Karl, en wij, niets uit het zalige leventje van het luxe poesje hoeven te missen.