Crisis raakt ambitieus Starbucks niet

Het is crisis, maar de klanten van Starbucks drinken er geen kop koffie minder om. Het bedrijf breidt fors uit.

Het lijkt Starbucks voor de wind te gaan. De Amerikaanse koffieketen boekte een omzetgroei van 11 procent tot 2,6 miljard euro in het derde kwartaal, zo maakte het bedrijf gisteren bekend.

Hoewel de kosten vrijwel even hard stegen, en de winst daarmee met 278 miljoen euro slechts 0,1 procent boven die van vorig jaar lag, zijn de vooruitzichten rooskleurig. De koffiegigant uit Seattle opende 415 nieuwe winkels in het afgelopen kwartaal, met name in Noord- en Zuid-Amerika. De resultaten overtroffen de verwachtingen van analisten. In de zomer liet het bedrijf nog een dip zien.

Ondanks de crisis heeft topman Howard Schultz er vertrouwen in dat er wereldwijd een groeiende markt blijft voor de koffie-to-go-formule.

In een conferencecall met analisten zei Schultz Starbucks niet te willen definiëren als een luxemerk. Maar omdat het bedrijf „dagelijkse luxe voor iedereen toegankelijk maakt” zou het in staat zijn ook in een zwakke economie flexibel te manoeuvreren.

Het afgelopen jaar opende Starbucks wereldwijd in totaal 1.063 nieuwe winkels. Voor volgend jaar staan nog eens 1.300 nieuwe openingen op de planning. Daarvan zullen er 600 in Azië komen.

Op de Europese markt gaat het het bedrijf echter minder voor de wind. Verkoopcijfers daalden met 1 procent, vooral door tegenvallers in Duitsland.

In India werden enkele weken geleden de eerste stappen gezet. De langverwachte vestiging in Mumbai opende zijn deuren. Lokale media meldden dat de toestroom van nieuwsgierige bezoekers zo groot was dat het bedrijf beveiliging moest inhuren om het bezoek in goede banen te leiden. Hoeveel winkels de keten uiteindelijk wil openen in India wilde Schultz gisteren niet zeggen, maar het land moet in de top-vijf van de lokale markten groeien, is de ambitie.

In China wil Starbucks over tweeënhalf jaar 1.500 nieuwe vestigingen hebben geopend. Recent opende het daar zijn zevenhonderdste café.

Volgens Schultz helpt de populariteit op sociale media als Twitter de keten ook in haar groeiambities. Het bedrijf weet daarmee marketingkosten te drukken.

Het zelfvertrouwen van Schultz kwam gisteren ook tot uiting in het uitspreken van zijn voorkeur voor de zittende Amerikaanse president Barack Obama. Tot nu toe hield het bedrijf zich afzijdig in de verkiezingsrace om het Witte Huis. De laatste keer dat Schultz een politieke uitspraak deed was in augustus vorig jaar. Toen riep de topman het bedrijfsleven op om te stoppen met campagnedonaties. Hij hoopte daarmee zowel Republikeinen als Democraten nader tot elkaar te brengen om een oplossing te vinden voor de begrotingsvete tussen beide partijen die de Amerikaanse economie dreigde te verlammen. Amerikanen gaan komende dinsdag naar de stembus.