07.30

Achter de bomen knort de file met échte forenzen, die zorgt dat Amelisweerd weer in het nieuws is, dertig jaar na de omstreden aanleg van de A27 door het Utrechtse landgoed. Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) wil die weg verbreden, waarvoor opnieuw een strook bos moet sneuvelen.

De Tweede Kamer wil eerst zien of smallere rijstroken of langzamer rijden een oplossing is. Dat onderzoek duurt drie maanden. De bewoners van het landgoed wachten af. Maar ook zonder die bredere A27 voelen ze druk op hun ‘groene eiland’ al jaren toenemen. Door het lawaai van alle snelwegen waartussen het ligt ingeklemd. Door nieuwe studentenflats in de aanpalende Uithof, die’s avonds fel is verlicht. En ook door de één miljoen mensen die hier per jaar wandelen, sporten of even contact maken met hun groene ik door een zuurdesembroodje te kopen.

Er is een plan om de A27 te overkappen om het landgoed beter met de stad te verbinden. Bakker Van der Veer is niet enthousiast. Want bij alle ergernis is die weg ook slotgracht. „Voor je het weet komen ook de scooterjes uit de stad hierheen”, zegt hij.