Boegbeeld Playstation-commercial speelt met de Wii. Sony pikt het niet

Alsof die guitige filiaalmanager uit commercials van de Albert Heijn plots de Jumbo gaat promoten. Zo opmerkelijk was het om acteur Jerry Lambert producten van Nintendo te zien aanprijzen. Jarenlang was hij hét gezicht van Playstation, maar enkele maanden geleden bediende hij ineens de knoppen van een Wii spelcomputer. En dat kan én mag natuurlijk niet, vonden ze bij Sony.

Still uit commercial met Kevin Butler.

Alsof die guitige filiaalmanager uit commercials van de Albert Heijn plots de Jumbo gaat promoten. Zo opmerkelijk was het om de Amerikaanse acteur Jerry Lambert producten van Nintendo te zien aanprijzen. Jarenlang was hij met zijn ietwat flauwe grappen hét gezicht van Playstation, maar enkele maanden geleden bediende hij ineens de knoppen van een Wii spelcomputer. En dat kan én mag natuurlijk niet, vonden ze bij Sony.

Je houdt ervan of niet, maar in reclameland lijken ze een succesformule: typetjes. Eer je het weet krijg je ze je hoofd niet uit en al die gekke stemmetjes en vreemde zinnen neem je binnen de kortste keren over. Hardnekkig zijn ze, en dat weten ze ook bij Sony.

Net zo onuitwisbaar is immers ook Lamberts typetje Kevin Butler. Een begrip in de VS, noemt NRC-medewerker Bas Kist hem zelfs. Butler, de fictieve vicepresident van Playstation, was in meer dan dertig commercials te zien en werd zo hét gezicht van de spelcomputer.

Maar toen Lamberts contract in 2011 afliep, ging hij op zoek naar een nieuwe broodheer. Kevin Butler ging de vrieskist in en een nieuwe fabrikant bood zich aan. En wel de bandenfabrikant Bridgestone, die heel eigenwijs besloot hét boegbeeld van Playstation eens even achter een Wii-spelcomputer te zetten. Het bedrijf was zojuist een samenwerking met Nintendo aangegaan en Bridgestoneklanten konden via een speciale actie een Wii-spelcomputer winnen. Schandalig zou je denken, maar van typetje Butler was in de nieuwste commercial helemaal niets te bekennen. Lambert speelde simpelweg een anonieme Bridgestonemedewerker. Maar dat weerhield Sony niet van het aanspannen van een rechtszaak.

Een still uit de commercial van fabrikant Bridgestone met Jerry Lambert. De commercial zelf is ingekort en bevat geen beelden meer van Lambert.

Still uit commercial. Still uit commercial.

Andere commercial van Lambert:

http://youtu.be/eODjit2KqVo

Iconische persoonlijkheid mag elders niet verschijnen, vindt Sony

Maar slaan bij Sony de stoppen wel terecht door, is de vraag. Lambert was immers al verlost van zijn contract met het bedrijf. Maar Sony meent dat het typetje Kevin Butler inmiddels gezien kan worden als iconische persoonlijkheid en dus direct de associatie met Playstation oproept. Blijkbaar ook als Lamberts rol niets met Butler te maken heeft.

De acteur werd tot aan augustus van dit jaar contractueel verboden concurrerende videoproducten te promoten. De commercial kwam drie dagen na het aflopen van zijn contract uit. Misschien een beetje op het randje, maar op het eerste gezicht lijkt er op juridisch vlak niets mis mee. Volgens journalist Kist gaat de claim van Sony wel heel ver. Kist:

“Hoewel Bridgestone en Lambert de elektronicafabrikant natuurlijk wel een beetje op stang hebben gejaagd door Lambert in de bandenreclame op een Nintendo-apparaat te laten spelen, gaat de claim van Sony wel heel ver. Sony stelt dat het, ook na afloop van het contract, nog een soort exclusieve merkrechten bezit op het character Kevin Butler en daarmee blijkbaar ook op de persoon van de acteur Jerry Lambert zelf. Lambert bedient zich immers in de Bridgestonereclame helemaal niet van de naam of het typetje Kevin Butler. Uit de aanklacht lijkt nu te volgen dat Lambert van Sony überhaupt geen commerciële schnabbels voor anderen meer mag doen.”

‘Ik zei nog zo: geen bommetje’

Dat Sony op zijn achterste poten staat, is natuurlijk niet zo heel vreemd. Eerder werd immers geopperd dat typetjes zo goed als onuitwisbaar zijn. Neem bijvoorbeeld acteur Peer Mascini die jarenlang de MelkUnie promootte. De fameuze uitspraak: “Ik zei nog zo geen bommetje”, is menig Nederlander niet vergeten. Dat bleek ook wel toen Mascini, die het typetje belichaamde, in 2007 ineens de ‘broer van’ ging spelen in een commercial van Beemsterkaas. Dat trokken ze bij MelkUnie heel slecht en de reclame werd verboden.

Commercial van Beemsterkaas:

Commercial van MelkUnie:

Overkomt Lambert hetzelfde?

Of Lambert hetzelfde lot wacht, moet nog blijken. De twee partijen vechten achter de schermen hun vete uit. Onduidelijk is ook wanneer een uitspraak in de zaak volgt. Helder is in ieder geval wel dat Sony Kevin Butler en daarmee dus het gezicht van Jerry Lambert het liefst niet meer in commercials ziet verschijnen.

    • Jeannine Julen