Auto-industrie staat onder druk: forse verkoopdaling in oktober

kWorkers assemble Kia cars in its factory in Zilina, 200 kilometres north of Bratislava October 3, 2012. Carmakers that cut costs last decade in Western Europe like Volkswagen, or those who were never saddled with expensive factories there, such as Korea's Hyundai and Kia, are now investing in new designs, conquering new markets and ramping up production. Between them, VW Group, Mercedes, Kia and Hyundai have raised their share of the European market to 35.5 percent in the eight months to end August 2012, from 30 percent in the same period of 2010. Up the road in the foothills of Slovakia's Fatra mountains, the most modern factory owned by Korean carmaker Kia Motors looks set to beat its production goal of 285,000 SUVs, compact and family cars. Picture taken October 3, 2012. To match Insight AUTOS-CENTRALEUROPE/ REUTERS/ (SLOVAKIA - Tags: TRANSPORT BUSINESS EMPLOYMENT) Autofabrikanten aan het werk. Foto Reuters / Petr Jose.

De verkoop van nieuwe auto’s is vorige maand met 38 procent gedaald. Daarmee is oktober tot nog toe veruit de slechtste verkoopmaand van het jaar, meldt marktanalysebureau Aumacon vandaag op basis van een analyse van cijfers van dataverzamelaar RDC.

De daling van de autoverkoop volgt op de invoering van het nieuwe btw-tarief van 21 procent in oktober. In de maanden juli, augustus en september werden ook al minder auto’s verkocht. De verkoopdalingen waren toen respectievelijk 27, 16 en 28 procent.

Ford verkocht in oktober met 2876 stuks de meeste nieuwe auto’s. Peugeot eindigde als tweede met 2777 stuks, gevolgd door Volkswagen met 2732 verkochte auto’s.
Na tien maanden staat de verkoopmeter van personenauto’s dit jaar op bijna 455 duizend stuks. In dezelfde periode vorig jaar waren dit er nog ruim 497 duizend, een afname van 8,7 procent.

Veel ontslagen binnen sector

Dat de auto-industrie met tegenvallende verkoopprestaties te kampen heeft, blijkt ook uit de vele ontslagen die binnen de sector zijn gevallen. Vorige maand sloot Ford fabrieken in het Belgische Genk en Londen. Hierbij werden duizenden banen geschrapt, met boze en protesterende werknemers als gevolg. Ook Peugot ontsloeg bij haar meest recente reorganisatie achtduizend medewerkers. Doorgaans wordt overcapaciteit op de Europese markt als voornaamste reden aangevoerd voor de rigoureuze reorganisaties.

Volgens de laatste cijfers van Aumacon zal de noodlijdende situatie waarin veel autoproducenten momenteel verkeren in de nabije toekomst niet veel verbeterd zijn. Voor de komende periode wordt namelijk wederom een verkoopdaling verwacht. De totale jaarverkoop calculeert het bedrijf op 490 duizend auto’s, een daling van twaalf procent ten opzichte van vorig jaar. Voor volgend jaar is het bedrijf somberder en wordt een verkoop van 445 duizend nieuwe auto’s verwacht.