Koek schept intense klankwereld

Replica door Paul Koek. Gehoord: 26/10, De Doelen Rotterdam. Inl.: www.dedoelen.nl

Regisseur en slagwerker Paul Koek is dit seizoen ‘artist in residence’ van de Rotterdamse Red Sofa-serie voor nieuwe muziek. Hoewel Koeks oeuvre in 2009 bekroond werd met de Prins Bernhard Cultuurfonds Theaterprijs zijn grote concertzalen voor hem doorgaans „onneembare burchten”, zegt hij; het liefst werkt Koek op bijzondere locaties buiten het reguliere theatercircuit. Afgelopen vrijdag vond het eerste van zijn vier voorstellingen in De Doelen plaats – niet in de Grote Zaal, maar in de hal van de Willem Burger Zaal.

Onder de titel Replica presenteerde Koek ‘een avond in de geest van Dick Raaijmakers,’ de grote elektronische muziekpionier met wie hij jarenlang intensief samenwerkte. In 1991 maakten zij samen Intona, een voorstelling waarin op creatieve wijze microfoons werden vernield. Fragmenten uit Intona (microfoon in kokend water, microfoon in een koekenpan) gingen in Replica een verbinding aan met scènes uit Disisit, de laatste voorstelling van de experimentele theatermaker Benjamin Verdonck.

Replica is allesbehalve een herhalingsoefening. Onder t.l.-licht in de hal bewogen Koek, Verdonck, Johan van Kreij en Ton van der Meer zich volgens uitgekiende patronen tussen sirenes, keyboards, laboratoriumopstellingen en slagwerkinstrumenten, in een suggestief spel met verwachting en transformatie. De combinatie van Verdoncks absurdistische theatertaal met de fantastische klankwereld van Koek zorgt voor momenten van verbluffende schoonheid. Replica, helaas eenmalig, is muziektheater van het hoogste niveau.

In 2013 volgen Koeks andere drie voorstellingen in de serie. Twee daarvan zijn hernemingen: de Matteüs Passie van Boudewijn Tarenskeen in januari en Medea in maart, beide in de regie van Koek. De serie besluit met een nieuw project voor Sireneorkest en Touki Delphine in april.