Douwe Egberts: koffiepads Senseo jarenlang te slap

Om kosten te besparen zat er jarenlang zeven gram in plaats van 7,5 gram in de Senseo-koffiepads. Foto ANP / Sander Koning

De koffiepads van Senseo zijn jarenlang bewust slapper gemaakt door Sara Lee, de voormalig moedermaatschappij van Douwe Egberts. Dat zegt bestuursvoorzitter Michiel Herkemij van het koffie- en theebedrijf, dat sinds de zomer zelfstandig onder de naam DE Master Blenders 1753 opereert in de Volkskrant.

De hoeveelheid koffie was teruggebracht van 7,5 gram naar zeven gram om kosten te besparen. Volgens Herkemij typeert het voorval de verwaarlozing die DE onder het Amerikaanse Sara Lee ten deel viel. Herkemij:

“Die koffie hebben wij er meteen weer bij gedaan.”

Sara Lee heeft DE verder uitgeknepen als een citroen, stelt Herkemij. Er was sprake van schromelijke verwaarlozing en van onderinvestering. “In 2001 is Senseo op de markt gebracht. Sindsdien is er geen klap meer gebeurd.” Dat het bedrijf toch groeide was alleen te danken aan de verhoogde prijzen, zegt Herkemij.

Update 8.27 uur:
Helemaal nieuw is het niet dat Sara Lee jarenlang minder koffie in de pads heeft gedaan. Afgelopen zomer vertelde Herkemij in NRC Handelsblad al dat de kwaliteit er onder Sara Lee bij inschoot:

“De kwaliteit is er de afgelopen jaren door de kostenbesparingen van Sara Lee zwaar bij ingeschoten. Zo hebben ze wat koffie uit de koffiepads van Senseo gehaald, om ze goedkoper te maken. Dat kun je niet ongestraft doen. Op die manier geef je de huismerken vrij baan. Hun pads zijn 20 procent goedkoper en hebben dezelfde kwaliteit. Bij Heineken heb ik geleerd dat kwaliteit het enige is waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Alleen zo kun je het winnen van de huismerken.”