‘Angst opzij, je bent interessant genoeg’

Jetske Homan van der Heide (54) is specialist 20ste-eeuwse kunst bij Christie’s Amsterdam. Ze veilde onlangs een deel van de Scheringa-collectie

Foto Maurice Boyer

Schoonheid

„Ik kom uit een familie van kunstminnaars en verzamelaars. Mijn oma woonde vlakbij het Kröller-Müller Museum, daar gingen we vaak naartoe. Ik hield als kind erg van Van Gogh vanwege het rauwe van zijn schilderijen. Dat gevoel werd gevoed door de verhalen, dat hij nooit iets verkocht, altijd twijfelde aan zichzelf. Ik heb nog altijd een voorliefde voor kunstwerken waarin je de worsteling ziet.”

Keuze

„Tijdens mijn studie was het ongebruikelijk om over te stappen naar een commercieel veilinghuis, maar mij trok het juist. Tentoonstellingen dringen je de visie van de samensteller op. Bij een veilinghuis komt er van alles langs, dat kijkt democratischer. Je kunt je blijven verwonderen. Toen mijn toenmalige man een baan kreeg in Amsterdam ben ik gaan praten bij Christie’s. Daar kon ik meteen beginnen op hun nieuwe afdeling moderne kunst.”

Emotie

„Kunst wordt vaak geveild onder vervelende omstandigheden, een overlijden, een scheiding of schulden. Mensen geven op een emotioneel moment iets heel belangrijks uit handen. Daar moet je respectvol mee omgaan. Soms ken ik een klant al decennialang of weet ik dat een verkoper een bepaalde opbrengst hard nodig heeft. Dan voel ik me extra verantwoordelijk.”

Ambitie

„Ik hou van het spel. Maandenlang taxeer ik werken, zoek ik de juiste kopers bij de veiling. Dan is er die ene middag waarop blijkt of ik het goed heb beoordeeld.”

Drempel

„Het echte veilen doe ik niet zelf. Ik ben dyslectisch en onze veilingen zijn in het Engels, zodat de getallen ook nog omkeren. Misschien is het een gemis, maar de dyslexie heeft me ook iets gebracht: een heel krachtig visueel geheugen.”

Succes

„Bij het veilen van 157 werken uit de collectie van Dirk Scheringa heb ik een duidelijke keus gemaakt. Veel werken waren van Amerikaanse kunstenaars. Er viel iets voor te zeggen om die in New York te veilen. Maar ik vond dat de kracht in het geheel zat en de veiling in Amsterdam thuishoorde. We verkochten honderd procent, dat is uitzonderlijk. Dat was een kick, ik had het waargemaakt. Maar voor mij telt toch vooral de waardering van klanten. Zo ben ik opgevoed, je slaat jezelf niet op de borst.”

Geld

„Het beeld Man on a bench van Duane Hanson leverde bij de Scheringa-veiling 390.000 euro op – een wereldrecord. Records tellen in de veilingwereld. Mij zegt het weinig. De prijzen van kunst zijn heel abstract. Ze staan in geen verhouding tot wat jij en ik verdienen, alsof het niet om echt geld gaat. Ik vertaal het ook niet naar mijn eigen leven. Samen met mijn huidige man verzamel ik hedendaagse kunst, maar omdat een werk ons raakt, niet om eraan te verdienen.”

Onzekerheid

„Netwerken heb ik moeten leren. Ik moet altijd een drempel van verlegenheid over om op iemand af te stappen. Dan spreek ik mezelf toe: zet je er overheen, je bent interessant genoeg. Daarna voel ik me snel senang. Sterk, omdat ik mijn angst heb overwonnen.”