Schultz wil permanente oplossing voor spoorproblemen in winter

De NS rijdt op winterse dagen vaak met een aangepaste dienstregeling om chaos op het spoor te voorkomen. Foto ANP / Robert Vos

De noodmaatregel om de dienstregeling op het spoor uit te dunnen bij dreigend winterweer moet zo snel mogelijk worden vervangen door een permanentere oplossing. Dat zei minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) vanavond in een Kamerdebat over de problemen op het spoor van afgelopen winter.

De NS heeft aangekondigd om als er drie centimeter sneeuw valt of als het 10 graden vriest met minder treinen te gaan rijden, schrijft persbureau Novum. Naar verwachting gebeurt dit zo’n twaalf dagen per jaar. Uitval van treinen door bijvoorbeeld bevroren wissels heeft minder gevolgen als er minder treinen rijden.

Schultz: better safe than sorry

Volgens Schultz zijn reizigers hiermee beter af dan als wordt vastgehouden aan de normale dienstregeling en deze zes dagen per jaar volledig in de soep loopt door winterweer. Gevolg van het preventief uitdunnen van de dienstregeling is wel dat een paar keer een zogenoemd treinalarm wordt afgegeven en de weersomstandigheden meevallen. “Better safe than sorry”, zei Schultz in het debat.

De minister benadrukte dat dit een tijdelijke oplossing is. De NS en Prorail gaan werken aan een permanente oplossing om het spoor betrouwbaarder te maken. Dit kan echter wel een paar jaar duren, zei Schultz. Ze kon geen precieze indicatie geven.

Aantal partijen bepleit ‘rondje om de kerk’

PVV, D66 en ChristenUnie willen dat opnieuw wordt nagedacht over het ‘rondje om de kerk’. Dit houdt onder meer in dat treinpersoneel op slechts een traject werkt, waardoor minder problemen ontstaan als een trein vertraging heeft of uitvalt. Nu moet een andere trein dan wachten tot bijvoorbeeld een machinist op het station is aangekomen. Schultz voelt weinig voor het rondje om de kerk. Ook het NS-personeel is daar zwaar op tegen.

De Maatschappij Voor Beter OV vindt dat Schultz en de Kamer “een ernstig gebrek aan ambitie” aan de dag leggen:

“Niet alleen bij werkelijk extreem weer zal de treindienst bij de NS worden uitgedund, maar ook bij relatief mild winterweer, zoals enkele centimeters sneeuw of lichte tot matige vorst. Dit paniekvoetbal zal nog jaren duren.”