Klant AH moet zijn artikel uit doos halen

Klanten van supermarktketen Albert Heijn moeten in de loop van volgend jaar hun boodschappen zelf uit de dozen in het schap halen. Dit meldt het vakblad Distrifood deze week. Fabrikanten kregen het nieuws te horen op de jaarlijkse leveranciersdag van de supermarktketen, vorige week.

Albert Heijn stapt naar eigen zeggen over op dit systeem omdat hierdoor minder artikelen verloren gaan als gevolg van breukschade. Ook moet de omzet kunnen stijgen doordat een leeg vak sneller wordt bijgevuld. Dit laatste is ook voor de klanten profijtelijk, stelt de supermarktketen. Een bijkomend voordeel zou zijn dat producten makkelijker herkenbaar zijn. Albert Heijn wil niet kwijt welke eisen er aan de leveranciers gesteld worden. Maar wel is duidelijk dat de dozen er aantrekkelijk uit moeten zien. Het bedrijf ontkent dat de maatregel mede bedoeld is om te besparen op de inzet van magazijnpersoneel en vakkenvullers.

Supermarktdeskundige Gerard Rutte denkt dat fabrikanten in de rij zullen staan om zo snel mogelijk met hun doos de winkel in te mogen, omdat ze dan zichtbaarder zijn. Zelf vindt Rutte het echter een „idioot” plan. „Albert Heijn is nu de mooiste winkel van Nederland. Ze zeggen dat ze goed zullen nadenken over de presentatie, maar een doos blijft een doos. Mooie dozen zijn er niet.” Volgens Rutte voelt Albert Heijn zich bedreigd door discountzaken als Lidl. Maar die keten verkoopt juist steeds minder uit dozen, aldus Rutte, en maakt steeds mooiere winkels, met behoud van lage prijzen. „Albert Heijn probeert zich een goedkoper imago aan te meten, dat is de enige reden waarom ze dit doen.”