Forse winstdaling KPN, antwoord op WhatsApp nog niet gevonden

De goede oude tijd, waarin de mensen nog afhankelijk waren van KPN's betaalde diensten. Foto ANP / Robert Vos

In navolging van AkzoNobel heeft nog een groot Nederlands bedrijf minder fraaie cijfers geboekt in het afgelopen kwartaal. KPN laat een winstdaling noteren van liefst 32 procent.

De winstdaling van bijna eenderde is deels toe te schrijven aan de hevige concurrentie die het telecombedrijf ondervindt van kabelbedrijven als Ziggo en UPC die de laatste jaren ook telefonie aanbieden. Ziggo liet deze week juist zwarte cijfers optekenen over de maanden juli, augustus en september.

Tevens is er het bekende probleem van terugloop in inkomsten uit bijvoorbeeld sms-verkeer. Mobiele gebruikers zetten steeds vaker het gratis berichten sturen via een dataverbinding in, zoals met het populaire WhatsApp mogelijk is.

Omzet mobiele diensten 11 procent minder

Anderzijds werd veel geld gestoken in het terugwinnen van klanten die naar de concurrentie waren overgestapt. De winst in de afgelopen periode kwam uit op 250 miljoen euro, tegen 368 miljoen euro het jaar ervoor.

De omzet daalde met 6,5 procent tot 3,05 miljard euro. Vooral de omzet uit mobiele diensten in Nederland daalde hard, met elf procent. Daarnaast speelde de verkoop van Getronics International mee in de daling van de omzet.

In Duitsland bij dochter E-Plus kampt KPN met heftige prijsconcurrentie. Hoewel er meer klanten werden binnengehaald, resulteerde dat niet in omzetstijging. In België was KPN succesvoller, vooral op de zakelijke markt.