De 'worst' musical ever

Theater

Hema de musical. Regie: Geert Lageveen. Tekst: Tamara Bos.

Gezien: 21/10, Carré. Tournee t/m 25/5. Inl: hemademusical.nl*

De Hema is geen sponsor van deze musical, laten de makers weten. Dat lijkt een grap. Het woord Hema valt honderden keren, de Hema-website verkoopt kaartjes, het Hema-logo is permanent in beeld, de meeste liedjes hebben ‘Hema’ in het refrein, Hema-werknemers treden op als figurant, in de pauze worden tompouces van de Hema rondgedeeld.

Wie ermee kan leven dat elk liedje een lofzang op de Hema is, ziet voor de pauze soms verdienstelijke zang en dans. Anne-Mieke Ruyten redt met grote inzet menige zouteloze scène, zoals het erotisch getinte ballet der tompouces.

Maar vanaf het begin is Hema de musical geen hoogvlieger. De muziek bestaat uit overbekend repertoire van her en der. Handeling en personages zijn geënt op de Britse tv-serie Are you being served die ook in een warenhuis speelt, maar veel geestiger is.

Na de pauze gaat het met de musical definitief de verkeerde kant op. Eén van de verhaallijnen is dat prinses Máxima, voorafgaand aan haar huwelijk met Willem-Alexander in 2002, stage loopt in een Hema-filiaal om uit te vinden hoe het is om een ‘gewone Hollander’ te zijn. Op den duur wordt dit thema allesoverheersend.

Er zijn koddige slaapkamerscènes van het prinselijk paar onder een groot portret van de koningin – opmerkelijk misbruik van een afbeelding van de vorstin. Maar het kan nog wansmakelijker. De finale is het kroonprinselijk huwelijk zelf. De traan die Máxima plengde bij het spelen van El Niño, zo wordt op het toneel gezegd, was niet voor haar vader, maar voor – u raadt het – de Hema.

Bij een bedenkelijke reclame-uiting als deze zou het beter zijn als de Hema de toeschouwers betaalde.