De Costa Concordia ligt nog steeds op zijn kant - wordt het een natuurpark?

De Costa Concordia ligt nog steeds op zijn kant in de haven van Giglio.
De Costa Concordia ligt nog steeds op zijn kant in de haven van Giglio. Foto AFP / Filippo Monteforte

Vandaag moet de kapitein van de Costa Corcordia, het cruiseschip dat in januari voor de Toscaanse kust kapseisde, voor de rechter verschijnen. Maar wat gaat er eigenlijk gebeuren met het schip dat nog steeds in de haven van Giglio ligt?

In de rechtbank zal kapitein Francesco Schettino de bevindingen moeten aanhoren van onderzoekers die hem vorige maand als hoofdschuldige van de scheepsramp aanwezen. Hij zou te dicht langs de kust zijn gevaren. Schettino is onder meer doodslag en het vroegtijdig verlaten van zijn schip ten laste gelegd. Bij de ramp kwamen 32 van de 4200 opvarenden om het leven.

Het schip wordt weggesleept en gesloopt…

Wie meekijkt met de webcam die op de haven van het Italiaanse eiland Giglio staat gericht ziet het 290-meter lange schip nog steeds op zijn kant liggen. Een consortium van het Amerikaanse bergingsbedrijf Titan Salvage en het Italiaanse Micoperi moet de enorme klus klaren. Naar verwachting zal het schip in het voorjaar weer overeind worden gezet. Vervolgens wordt het naar een Italiaanse haven gesleept om daar volgend jaar te worden gesloopt. De hele operatie gaat zo’n 300 miljoen euro kosten, ongeveer evenveel als de bouw van een nieuw schip.

…of zijn er er nog andere mogelijkheden?

Maar zijn er nog andere mogelijkheden voor het schip? Niet echt, want de plannen voor het bergen van de Costa Concordia staan vast. Toch schreef het Siciliaanse architectenbureau ICSplat onlangs een ideeënwedstrijd uit om met alternatieve plannen te komen.

How to rethink the future of these places? What could the shipwreck become if it remains aground for a period longer than a year? How to program the steps for disassembling and dragging the parts? How to work with the shipwreck to build a form of memory? Is there any way to reconsider the Giglio island with this new outcropping rock that has changed the coastline?

Enkele juryleden van de competitie nemen alvast een voorschot op de wedstrijd. Kan het schip blijven liggen op de plek waar hij nu ligt en toch een nieuwe functie krijgen, vraagt de Nederlandse architect Kamiel Klaasse zich af:

“Decommissioned ships are now sometimes used to spark marine life: sunken vessels turn into artificial reef. Could the Concordia form a fertile ground for a new biotope? Will it be possible to imagine new functionality or new meaning for this monumental wreck? Can new life emerge from this tragedy?”

De Amerikaanse fotograaf Lori Nix ziet een natuurreservaat voor zich, met onder de waterlijn een onderwaterpark voor duikers en boven de waterlijn een soort botanische tuin.

“This ship could offer the same benefit to marine life in addition to providing a destination for adventurous divers. Above the waterline, they could introduce indigenous plants and other native species of bird and small animal to create a new habitat.”

Of kan het schip worden omgetoverd tot een pretpark, een kunstwerk of een koraalrif? De inschrijving voor de wedstrijd is inmiddels gesloten - de winnaar wordt later deze maand bekendgemaakt - maar onze comments staan nog open.

Mogelijke nieuwe functies voor de Costa Concordia. Beeld ICSplatMogelijke nieuwe functies voor de Costa Concordia. Beeld ICSplat