Reclamebureau beschikt over duizenden DigiD-inlogcodes

Foto ANP/Lex van Lieshout

Een reclamebureau met de verwarrende naam Digi-D heeft de persoonlijke inlogcodes en wachtwoorden van duizenden Nederlanders in bezit. Burgers hebben de gegevens per ongeluk naar de verkeerde instantie gestuurd, zo meldt AD vanochtend.

DigiD, het strikt persoonlijke digitale identiteitsbewijs waarmee overheidszaken online geregeld worden, bestaat sinds 2005. Het reclamebureau, dat op een liggend streepje na dezelfde naam heeft en voornamelijk online diensten verleent, is opgericht in 2003.

De eigenaren van Digi-D, Andre en Sheila Elings willen dit probleem graag met de overheid oplossen en best hun naam aanpassen, maar wel tegen “een marktconforme prijs” voor de kosten die daarmee gemoeid zijn. En daar zijn de twee partijen nog niet uit.

Volgens de rechter kunnen DigiD en Digi-D naast elkaar bestaan wegens gebrek aan ‘gevaar voor verwarring’, zo luidt een eerdere uitspraak. Toch schrijft de krant vanochtend dat het reclamebedrijf uit Waalwijk dagelijks tientallen mailtjes krijgt met inloggegevens, in totaal al meer dan tienduizend. Het bedrijf lanceerde vandaag de website zuinigopuwdigid.nl, om mensen erop te wijzen dat zij vertrouwelijke informatie niet aan reclamebureau Digi-D moeten sturen.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken laat aan AD weten al “diverse aanbevelingen aan Digi-D te hebben gedaan die de naamsverwarring kunnen verminderen.” De overheid laat het verder aan het bedrijf om actie te ondernemen.