Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Economie

Heineken doet grote overname in Azië - Tiger Beer in Nederlandse handen

Heineken and Tiger beer crates sit at the back lane of a restaurant in Singapore on September 28, 2012. Shareholders in the parent company of the Singapore-based brewer that makes Tiger Beer approved its takeover by Heineken on September 28, increasing the Dutch giant's footprint in the growing Asian market. AFP PHOTO/ROSLAN RAHMAN
Heineken and Tiger beer crates sit at the back lane of a restaurant in Singapore on September 28, 2012. Shareholders in the parent company of the Singapore-based brewer that makes Tiger Beer approved its takeover by Heineken on September 28, increasing the Dutch giant's footprint in the growing Asian market. AFP PHOTO/ROSLAN RAHMAN Heineken krijgt nu dan toch echt een ruimschoots meerderheidsbelang in de fabrikant van Tiger Beer, het Singaporese APB. Foto AFP / Roslan Rahman

Het had wat voeten in de aarde, maar Heineken neemt nu toch daadwerkelijk de Aziatische bierbrouwer Asia Pacific Breweries (APB) over. APB is onder meer de fabrikant van het in Azië populaire Tiger Beer. Met een overname zet Heineken een grote stap op de snel groeiende Aziatische biermarkt.

Om APB over te nemen, heeft Heineken het aandelenpakket van het Singaporese Fraser & Neave nodig. De aandeelhouders van Fraser & Neave hebben vanochtend toestemming gegeven om hun belang van 40 procent in APB te verkopen aan Heineken, meldt persbureau Novum. Heineken betaalt 5,6 miljard Singaporese dollar (3,5 miljard euro) voor dat belang in APB.

‘Heineken’s sleutel tot Zuidoost-Azië’

Onze correspondent Elske Schouten schreef afgelopen zomer in NRC Handelsblad waarom het belangrijk is voor Heineken dat het APB in bezit krijgt:

APB is Heineken’s sleutel tot Zuidoost-Azië, waar enkele van de snelst groeiende biermarkten zitten. APB heeft bijna 70 procent van de Indonesische markt in handen. Met de merken Heineken, Tiger en Larue is het de nummer twee in Vietnam, waar bieranalisten van het Britse Plato Logic verwachten dat het biervolume tot 2020 met 7 procent per jaar zal groeien. In Cambodja (voorspelde groei van 8,3 procent per jaar) heeft het een derde van de markt. Alleen in China met zijn gigantische bierpotentieel zit het bedrijf nauwelijks. In India heeft Heineken al een ander bedrijf.

Heineken had al 46 procent van APB in handen. Het concern dacht het aandelenpakket van Fraser & Neave afgelopen augustus al over te kunnen nemen, maar zag zich toen toch nog op het laatste moment genoodzaakt zijn bod te verhogen, omdat er opeens nieuwe concurrentie opdook. Die horde lijkt nu echter dus dan toch daadwerkelijk genomen.

Heineken mag Tiger-bier overnemen:

Overname nu geen echte verrassing meer

De toestemming van Fraser & Neave is nu geen echte verrassing meer. Vorige week had de concurrent van Heineken in de biedingsstrijd, het Thaise Thaibev, al besloten zich achter het bod van Heineken op het belang van F&N in APB te scharen. Thaibev bezit dertig procent van de aandelen in F&N.

Eerder deze week bereikte Heineken ook al een akkoord met Kindest Place Group, eigendom van de schoonzoon van Thaibev-eigenaar Charoen Sirivadhanabhakdi. Dat verkocht zijn belang van 8,6 procent in APB voor 53 Singaporese dollar per aandeel aan Heineken.

Heineken heeft na het groene licht van de aandeelhouders van F&N nu meer dan 95,3 procent van de aandelen van APB in handen. Het bedrijf wil voor de overige aandelen ook 53 dollar betalen. Zodra Heineken die allemaal in handen heeft, haalt de brouwer APB van de beurs.

De verkoop door F&N van zijn aandeel in APB moet nog wel goedgekeurd worden door de beursautoriteiten in Singapore en Nieuw-Zeeland. Heineken verwacht die toestemming in november.