Chalo Chalo

Experiment van de Rotterdammers Richard Boeser en Tomasz Kaye. Chalo Chalo is Hindi voor ‘Ga weg!’ en het spel past helemaal in de recente stroming van minimalistische sportgames. Zoals timinggame Gauge en balsportgame Hokra. In dit geval is de racesport teruggebracht tot de essentie: kies het ideale pad en wees sneller dan je tegenstanders.

De spelers glijden als gekleurde stippen door een abstract landschap, waarbij hun snelheid afhangt van de ondergrond. Donker maakt ze traag, licht juist snel, maar de vlakverdeling wordt door de computer gegenereerd en is dus steeds anders.

In kleine dingen zit het spel knap in elkaar: zo houdt het design er rekening mee dat het terrein nooit hetzelfde is door de spelers vooraf aan een race steeds de tijd te geven om het level te bestuderen, de ideale route te bepalen en een handige startpositie te kiezen. Op een bepaalde manier is het ook mooi, bijvoorbeeld in de kleurrijke patronen die ontstaan uit de sporen die de spelers achterlaten. Het geheel wordt afgemaakt door een stemmige soundscape.