‘Zestigers willen gezien geworden’

Hollywood ontdekt de oudere kijker. Vooral de kassuccessen van Meryl Streep, nu te zien in de komedie Hope Springs, bewijzen dat er een markt is voor films voor zestigplussers.

‘Pas op voor Tommy Lee Jones’, waarschuwt een blonde persvoorlichter de wachtende journalisten op de persdag van de film Hope Springs in Los Angeles. Hoofdrolspelers Meryl Streep (63) en Tommy Lee Jones (66) maken een rondgang langs verschillende vertrekken van het chique Four Seasons Hotel. In elke kamer wachten journalisten tot zij hun vragen mogen stellen. Belangrijke media uit grote landen krijgen een persoonlijk interview; een klein land als Nederland moet het doen met een persconferentie. „Er is al een journalist huilend weggerend tijdens een interview met Tommy”, vervolgt de persvoorlichter samenzweerderig, „hij kan nogal bot zijn.”

En inderdaad, als de acteurs binnenschrijden en plaatsnemen achter een tafel, verschillen ze maar weinig van het echtpaar dat ze spelen in de film: zij welwillend en charmant, hij nors en afwezig. Hope Springs gaat over de zestigers Kay (Streep) en Arnold (Jones). Na 31 jaar huwelijk is hun liefdesleven ingedut. De kus die hij haar iedere ochtend geeft als hij de deur uitgaat is een automatisme zonder aandacht. En ’s avonds dommelt hij in tijdens een televisieprogramma over golf, om vervolgens naar zijn eigen slaapkamer te strompelen. Onder het motto ‘We zijn gewoon geen twintig meer’ ziet Arnold geen enkel probleem.

Maar Kay snakt ernaar hun huwelijk nieuw leven in te blazen en tegen zijn zin in neemt zij haar man mee naar de befaamde relatietherapeut Dr. Feld, die belooft dat het nooit te laat is voor een goed huwelijk. Tijdens de intensieve sessies leert de therapeut hen elkaar weer aan te raken.

Of meneer Jones misschien wat aan de film gehad heeft in zijn eigen leven, vraagt een van de journalisten voorzichtig. Na een korte stilte en een diepe zucht buldert de acteur: „Mensen willen ons altijd relateren aan onze personages.” Meryl Streep kijkt vrolijk naar haar tegenspeler en zet een grappig stemmetje op: „Dat gaat jullie geen fuck aan bedoelt hij, is het niet, schat?” Zelf vertelt ze vervolgens gul over haar eigen leven. Na 34 jaar huwelijk met de beeldhouwer Don Gummer ziet zij heel goed „het gevaar dat je elkaar maar voor lief neemt en door vaste patronen in slaap wordt gesust”. Met haar vriendinnen bespreekt ze regelmatig hoe ze alert kunnen blijven in hun relaties.

In de film probeert het personage Kay die vaste patronen bijvoorbeeld te doorbreken door haar man te pijpen in een donkere bioscoop. Dat levert een grappige stuntelscène op. „Toch draait het uiteindelijk niet om seks, maar om intimiteit”, herhaalt Streep een paar keer. „Het is schaamtevol om uit te spreken wat je behoeftes zijn, om je zwaktes te tonen. Dat je gezien wilt worden door diegene die het dichtst bij je staat.”

Het taboe op intimiteit was voor Streep de reden om mee te werken aan Hope Springs. „Niemand maakte nog een film over mensen van mijn leeftijd. Die willen gezien en gehoord worden.” Over seks worden volgens haar genoeg films gemaakt. „Maar echte intimiteit is nog een onbekend landschap in de filmwereld.”

Vorig jaar klaagde Streep in een interview met Vanity Fair al dat er te weinig films worden gemaakt voor de oudere bioscoopganger. Romantische komedies gaan volgens Streep altijd over tieners. De filmindustrie zou meer moeten profiteren van het onaangeboorde, oudere publiek. Met name voor 40-plusvrouwen worden er volgens haar te weinig films gemaakt in Hollywood. Inmiddels ziet ze langzaamaan een kentering: „Ze komen eindelijk tot de ontdekking dat oudere mensen ook graag naar de bioscoop gaan.” Een voorbeeld van zo’n film over en voor ouderen is The Best Exotic Marigold Hotel, een komedie uit 2011 over Britse gepensioneerden.

Het succes van Meryl Streep zelf is van grote invloed op deze ontwikkeling van de ‘ouderenfilm’. „Meryl Streep heeft het glazen plafond doorbroken van oudere vrouwen met een sterrenstatus”, constateerde filmmaker Mike Nichols na It’s Complicated, Streeps vorige komedie over de liefde op middelbare leeftijd. Zelf vertelt Streep graag dat ze op haar 38ste al tegen haar man zei dat haar uiterste houdbaarheidsdatum in Hollywood naderde. Maar met haar 63 jaar (naar eigen zeggen zonder plastische chirurgie) is ze intussen misschien wel succesvoller en populairder dan ooit.

Zo populair in ieder geval, dat tientallen journalisten naar Los Angeles zijn gekomen om heel even met haar te spreken. Na twaalf minuten moeten de acteurs weer verder naar het volgende interview en is er nog ruimte voor een laatste vraag. „Hebben vrouwen meer behoefte aan intimiteit dan mannen?” vraagt de journalist. Tommy Lee Jones geeft voor het eerst een antwoord zonder sneer of cynische grap. „Dat denk ik niet, maar misschien zijn wij mannen ons wel minder bewust van dat verlangen.”