Tegenlicht naar de late avond? - ‘dan kijkt er geen hond meer’

Het tv-programma Tegenlicht moet vóór eind oktober meer kijkers trekken, anders wordt de VPRO-rubriek verbannen naar de late avond. Dat heeft de zendercoördinator van Nederland 2 bepaald.

Eindredacteur Frank Wiering is boos:

“Dan kijkt er natuurlijk geen hond meer. Zeker niet met Pauw & Witteman op het andere net, met dezelfde doelgroep. Als dat gebeurt, stoppen we ermee.”

Hij beschouwt de eis minimaal 5 procent van de kijkers te trekken als “een belediging.”

‘Een belangrijk publiek’

Tegenlicht maakt economisch en politiek getinte reportages met toekomstscenario’s gebaseerd op de actualiteit:

“Wij noemen het zelf future affairs. De reportages worden vaak verkocht aan het buitenland en we krijgen geregeld internationale prijzen. De kijkers zijn de hoogopgeleiden en beslissingmakers: belangrijk publiek dus.”

Vorig seizoen had Tegenlicht volgens kijkcijferbureau Stichting KijkOnderzoek gemiddeld 252.000 kijkers en een gemiddeld marktaandeel van 3,6 procent. Het marktaandeel is het percentage van de mensen die op dat moment tv kijken. Het streefcijfer was toen 4 procent. Nu is het streefcijfer door de zendercoördinator – mogelijk onder druk van politieke kritiek op de publieke omroep – verhoogd naar 5 procent. In de eerste drie afleveringen van dit seizoen haalde Tegenlicht dat wel, vooral dankzij de uitzending over de bankencrisis, die een marktaandeel haalde van 6,7 procent, 475.000 kijkers.

De uitzending van Tegenlicht van maandag 17 september, over de bankencrisis:
Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

‘Kijkcijfers moeten niet enige criterium zijn’

Wiering vindt kijkcijfers op zich wel belangrijk. Ze drukken volgens hem deels het bestaansrecht uit van tv-programma’s:

“Ik kijk altijd naar de website met kijkcijfers. Maar ze moeten niet het enige criterium vormen. De publieke omroep roept steeds dat het om kwaliteit gaat, maar in werkelijkheid gaat het om dat ene procentje marktaandeel.”

Los van de ‘vage dreiging van verbanning’ was Wiering naar eigen zeggen al begonnen om Tegenlicht toegankelijker te maken. Wiering:

“Je moet de kijker veel meer bij de hand nemen, dat is moderne televisie. Dus vertellen we steeds wat voorafging, en halverwege zit nog even een opsomming van waar het over gaat. Bij de uitzending ‘De schuld van de bank’ van vorige week – over de bankencrisis – scoorden we meteen beter. Terwijl de informatiedichtheid alleen maar hoger was.”

De aflevering van afgelopen maandag:
Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.