Rapport: Nederland schond met Trafigura recht op gezondheid

September 2006: Franse onderzoekers trachten het afval gedumpt door Trafigura weg te pompen van de Akouedo vuilnisbelt in Abidjan. Foto AFP / Kambou Sia

Door niet te voorkomen dat oliebedrijf Trafigura afval dumpte in Ivoorkust heeft Nederland bijgedragen aan schendingen van het recht op gezondheid. Het schip Probo Koala kon met een gevaarlijke lading naar Ivoorkust afreizen doordat Nederland bestaande wetgeving heeft genegeerd. Dit stellen Greenpeace en Amnesty International vandaag althans in een rapport, meldt Novum Nieuws.

Bij de vervolging van Trafigura zou justitie alleen hebben gekeken naar gebeurtenissen in Amsterdam, waar het schip aanvankelijk zijn afval probeerde kwijt te raken. Het oliebedrijf huurde de Probo Koala in 2006 om afval te laten verwerken in Amsterdam. Tijdens het overpompen bij de afvalverwerker kwam echter zo’n stank vrij, dat in overleg met de gemeente werd besloten het afval terug te pompen.

Uiteindelijk werd het in Ivoorkust gedumpt. Hierdoor zouden duizenden mensen ziek zijn geworden en vijftien mensen zijn omgekomen, hoewel dat laatste nooit hard is gemaakt.

‘Strafrechtelijk onderzoek naar de dumping’

Nederland moet zich volgens Amnesty en Greenpeace harder inspannen om bedrijven te vervolgen als hun praktijken in het buitenland leiden tot mensenrechtenschendingen en milieuschade. Zo zou het Openbaar Ministerie moeten worden toegerust om illegale bedrijfspraktijken in het buitenland te onderzoeken en vervolgen.

De organisaties maakten een overzicht van de fouten die volgens hen zijn gemaakt. Zij concluderen dat de Britse overheid een strafrechtelijk onderzoek moet starten naar de dumping. De beslissingen die leidden tot de dump zijn namelijk in het Verenigd Koninkrijk genomen.

Greenpeace vormde collectief met vooraanstaande media

Voor het onderzoek spraken de organisaties met slachtoffers. Zij weten nog steeds niet waaruit het afval bestond. Ook over de effecten die de dump van vierhonderd ton afval op lange termijn op de Ivorianen heeft, bestaat volgens de organisaties nog altijd veel onduidelijkheid.

Vorig jaar publiceerde NRC Handelsblad over de innige band die Greenpeace tijdens de rel rond het schip onderhield met kwaliteitsmedia als de Volkskrant, The Guardian en de BBC. Zo vermeldde het tijdelijk mediacollectief niet dat de Londense advocaat die de slachtoffers van de ‘giframp’ bijstond, jarenlang bestuursvoorzitter was van de Britse Greenpeace-afdeling, Greenpeace UK. Ook kreeg geen aandacht dat de Ivoriaanse commissie die de ‘ramp’ onderzocht een jurist van Greenpeace International als adviseur had.

Trafigura: rapport onnauwkeurig en misleidend

In een reactie waar de organisaties om hadden gevraagd stelt Trafigura dat het rapport grote onnauwkeurigheden bevat en een verkeerde voorstelling van zaken geeft. Ingewikkelde juridische kwesties zouden te simpel worden weergegeven.

Trafigura heeft eind vorig jaar een boete van een miljoen euro gehad omdat het had verzwegen dat het afval schadelijk was en het illegaal heeft afgevoerd. Begin dit jaar werd bekend dat justitie directeur van het bedrijf Claude Dauphin vervolgt voor zijn aandeel in de illegale uitvoer.

    • Jules Seegers