Tweedeling in auto-industrie

De doorstart van NedCar en de mogelijke vertraging van de verkoop van TNT Express bepalen deze week mede de stemming op de beurs.

Twee beursgenoteerde autoconcerns, het Japanse Mitsubishi Motors en het Duitse BMW, zijn deze week goed voor een opmerkelijke voetnoot in de geschiedenis van de Europese auto-industrie. Ze zullen bekendmaken dat Mitsubishi zich uit Nederland terugtrekt, geen auto’s meer produceert in het Limburgse Born en zijn aandelen in autofabriek NedCar overgedraagt aan de Nederlandse VDL-groep. En dat BMW in 2014 de rol van Mitsubishi overneemt als belangrijkste opdrachtgever van NedCar bij de vervaardiging van nieuwe Mini’s.

Het besluit van VDL en BMW om alsnog te investeren in NedCar is anti-cyclisch voor de Europese auto-industrie, zelfs al is de beoogde productie (maximaal 90.000 Mini’s op jaarbasis) gering op de totale volumes in de Europese autobranche.

Begin dit jaar had niemand meer fiducie in een nieuwe doorstart van NedCar. Nu is de orderportefeuille voorlopig veiliggesteld en hebben de 1.500 werknemers de zekerheid dat ze in de loop van 2014 bij NedCar-VDL een vaste aanstelling krijgen.

Als deze week de contracten tussen Mitsubishi en VDL enerzijds en BMW en VDL anderzijds ondertekend zijn, wordt ook bekend hoeveel geld deze operatie Mitsubishi heeft gekost. De Japanse autogigant liet eerder deze zomer weten dat de desinvestering in NedCar de winst zou drukken. Waar eerder gerekend was op een winst van 260 miljoen euro (25 miljard yen), moest nu rekening worden gehouden met een nettowinst van 135 miljoen euro (13 miljard yen).

In het eerste kwartaal van 2012 verkocht Mitsubishi wereldwijd 239.000 auto’s, een daling van 11 procent. De teruggang was, met 28 procent, het grootst in Europa (28 procent). Woensdag presenteert Mitsubishi de jongste verkoopcijfers.

De malaise in de Europese auto-industrie lijkt voorlopig aan Born voorbij te gaan. „De tweedeling van de Europese auto-industrie in winnaars en verliezers verscherpt”, zei hoogleraar auto-economie Stefan Bratzel onlangs in de Duitse zakenkrant Handelsblatt. BMW behoort duidelijk bij de winnaars. Opel viert deze maand zijn 150-jarig bestaan, maar echt feest werd het dit weekeinde in het Duitse Rüsselsheim niet. „We hadden een beter moment gewenst om onze verjaardag te vieren”, zei topman Wolfgang Schäfer-Klug tegen de 20.000 gasten die het jubileumfeest bijwoonden.

Het is alleen de vraag of eenzijdige gerichtheid op de Europese markt de scheidslijn is tussen winnaars en verliezers in de auto-industrie. Zelfs prestigieuze topmerken als Mercedes Benz en Porsche waarschuwen voor tegenvallers. Mercedes Benz heeft inmiddels berichten herroepen dat de winst over 2011 dit jaar zal worden geëvenaard. Porsche gaat de productie van sportwagens en SUV-’s, eerder gepland op zo’n 155.000 auto’s, verminderen.

Deze week moet blijken hoe de financiële markten reageren op de onzekerheid over de overname van het postbedrijf TNT Express door het Amerikaanse UPS na het hernieuwde uitstel van goedkeuring daarover van de Europese Commissie. Alles was erop gericht de overname, waarmee ruim 5 miljard euro is gemoeid, nog dit jaar definitief af te ronden. Doordat de Commissie meer tijd nodig heeft, wordt het steeds twijfelachtiger of dat gaat lukken.

De vertraging heeft ook gevolgen voor PostNL. Dat bezit bijna 30 procent van de TNT-aandelen en zal bij het doorgaan van de deal circa 1,5 miljard euro incasseren. PostNL wil die opbrengst gebruiken voor reductie van schulden en voor investeringen. Ook die operaties schuiven nu mogelijk door.