Supermegavette roze Tinadag!

Duizenden mazzelmeiden in roze jurkjes met tasjes vol gratis make-up, armbandjes en maandverband vierden dit weekend de 45ste verjaardag van Tina: „Het is net een huishoudbeurs voor meisjes.”

Voor NRC maakte het stripduo Jan Steeman en Patty Klein een cartoon in de stijl van hun strip Noortje. Die staat al sinds 1975 in Tina. Zie ook inzet.
Voor NRC maakte het stripduo Jan Steeman en Patty Klein een cartoon in de stijl van hun strip Noortje. Die staat al sinds 1975 in Tina. Zie ook inzet.

Opgetogen kijken de zusjes Sanne (10) en Yvonne (12) in het rond. Om hun schouders hangen twee loodzware roze tassen, volgestopt met gratis spullen. Ze staan in de rij voor een foto met Patrick, maar ze weten niet precies wie het is.

„Volgens mij is hij bekend van televisie.” De haren worden nog snel in een nette staart gebonden en hun jassen gaan uit, zodat hun roze jurkjes goed zichtbaar zijn. Een minuut later zijn ze aan de beurt. Met een professionele grijns poseren ze elk aan één kant van de presentator van Nickelodeon.

Meidenblad Tina organiseert elk jaar in attractiepark Duinrell een Tinadag. Omdat het blad 45 jaar bestaat was het zaterdag en zondag beide dagen feest, met 18.000 bezoekers.

De dresscode ‘roze’ is strikt genomen door de voornamelijk 12-jarige bezoekers. Ook het park is helemaal in thema versierd, met roze doeken om de bomen, roze ballonnen en roze tafelkleedjes.

Gillend, giechelend en uitgelaten rennen hordes meisjes rond in het park. Om hun nek een roze keycord met een pakket flyers, die ze bij de stands kunnen inleveren voor gratis spullen. Bij de Hema halen ze haarclipjes, bij Libresse krijgen ze maandverband, in de stand van Boobs & Bloomers kan een eerste bh-setje worden gekocht.

Daphne (12) en Maud (10) zijn vanochtend afgezet door hun moeder. Ze zijn identiek gekleed in roze vestjes, schoenen en broeken. Zelfs de elastiekjes in de beugel zijn roze. Ze hebben flink gewinkeld bij de outletstores op het terrein. Trots laten ze de inhoud van hun tassen zien. „Alles is hier heel goedkoop of gratis” vertelt Maud. „Ik heb make-up gekocht, en we zijn al zes keer op de foto geweest.” Een bezorgde blik op haar smartphone leert dat ze snel naar het hoofdpodium moeten. „Monique Smit gaat zingen.”

Overal in het park treden artiesten op die bij de meisjes populair zijn. Zoals Jan Smit, Yes-R en Ralf Mackenbach, de winnaar van het Junior Songfestival in 2009. Ook kunnen ze op het boekenplein handtekeningen halen van favoriete kinderboekenauteurs en striptekenaars.

„Ik realiseerde me net dat het net een huishoudbeurs voor meisjes is”, zegt Joan Lommen, hoofdredacteur van Tina sinds 2008. Er worden 52.000 Tina’s per week verkocht. Ter vergelijking: de Donald Duck verkoopt 300.000 bladen per week.

In 45 jaar is de Tina qua toon nauwelijks veranderd, vindt Lommen. „Het is lang leve de lol, geen moeilijke onderwerpen en niet te gecompliceerd. We hebben ook geen probleemrubriek.” Het blad wordt gelezen door meisjes van 8 tot 12 jaar. „De prépubertijd. Dus we hebben het alleen over zoenen. Onze populairste rubriek is de blunderhoekje, daarvoor krijgen we zestig brieven per week. En Noortje blijft geliefd.”

Tina bestaat sinds het ontstaan van het blad vooral uit strips. In de beginjaren waren dat voornamelijk strips uit Engeland, met lange verhaallijnen over kostschoolmeisjes. Gaandeweg werden er steeds meer Nederlandse striptekenaars gevraagd, die bijvoorbeeld ook over Sinterklaas konden schrijven. Nog steeds koopt Tina veel strips uit het buitenland.

Er is ook ontwikkeling in de strips: waren dat eerst vooral realistisch getekende strips, inmiddels zijn veel strips vervangen door karikatuurstrips of zelfs strips in de Japanse mangastijl. Lommen: „Dan hoeft de tekening niet meer realistisch te zijn, kunnen personen rustig elke dag hetzelfde aanhebben. De focus ligt op de grap. Denk maar aan Donald Duck, die heeft altijd hetzelfde aan.”

Ook staan sinds 2008 voor het eerst geen lezeressen meer op de cover. „We kiezen nu voor bekende sterren”, legt Lommen uit. „Maar wel toegankelijk. Geen Lady Gaga, wel Justin Bieber.

Eén aspect blijft precies hetzelfde. Het opvallende vocabulaire. Termen als ‘blundermeiden’, ‘supermegavet’, een ‘melige bui’ en ‘hunk’ kenmerken het blad. Lommen: „We willen geen Engelse woorden in het blad, onze doelgroep heeft vaak niet eens Engels gehad op school. Daar letten we echt op als redactie, laatst hadden we nog een discussie over het woord ‘hunk’. Maar ja, het woord ‘stuk’ wordt niet meer gebruikt.”