Geheime wielercode op parcours: 1+5+6=A

Tijdens de WK was radiocommunicatie met renners verboden. De Nederlandse ploeg omzeilde het verbod met grote borden.

De Belgen hadden de code gekraakt. Althans, de Belgische wielerploeg dacht dat ze de geheime boodschappen had ontcijferd die de Nederlandse bondscoach Leo van Vliet op matrixborden langs het WK-parcours zou laten zetten.

Aandachtig had de Belgische ploeg zaterdag tijdens de vrouwenkoers naar drie matrixborden gekeken. Normaal staat er verkeersinformatie op de borden, maar tijdens de WK in Zuid-Limburg stonden ze onder controle van bondscoach Van Vliet en zijn collega bij de vrouwen, Johan Lammerts. De borden waren het geheime wapen van de Nederlandse ploeg. De internationale wielerunie UCI verbiedt radiocommunicatie tussen renners en coaches tijdens de WK, Van Vliet en Lammerts wilden het verbod met de borden omzeilen.

Zaterdag had de Nederlandse ploeg intrigerende codes gebruikt. ‘1+5+6=A’, stond er op een van de borden tijdens de door Marianne Vos gewonnen race. Bondscoach Johan Lammerts: „Wij houden dat geheim. Wij willen de codes volgend jaar weer gebruiken en anders weet de vijand het ook”, grijnsde hij gisteren.

In het Belgische kamp volgde na afloop van de vrouwenrace een hoger staaltje codekraken. „A is aanvallen, en de cijfers staan voor bepaalde renners”, lachte Marc Jacobs van de Belgische bond een dag later tevreden. „En K betekent: niet koersen.” Voor Jacobs had de Nederlandse code geen geheimen meer. Hijzelf stond op een roestvrijstalen keukentrap langs het parcours om zijn renners ook met een geheime code van advies te voorzien. Op het magneetbordje dat hij net omhoog had gehouden stond met zwarte stift 29B geschreven, met daarachter een witte en een rode cirkel. Dat de Nederlandse ploeg veel grotere matrixborden kon gebruiken, noemde Jacobs „niet helemaal kosjer”. „Maar voor Nederland is dit een thuiswedstrijd.”

Helaas voor de Belgische codekrakers waren de teksten die Van Vliet gisteren op de borden plaatste minder cryptisch. ‘Alleen maar voorin rijden!’, stond er in het begin van de koers op een van de borden. Later, toen de Nederlandse renners weer niet in een ontsnapping waren vertegenwoordigd: ‘Drie minuten, beter opletten.’ Van Vliet, na afloop lachend: „De Belgen legden mijn eerste tekst op drie manieren uit. Maar ik wilde gewoon zeggen dat mijn renners voorin moesten rijden.”

Van Vliet was blij dat hij de matrixborden had kunnen gebruiken. „Ik ben heel beperkt als ik in de volgauto zit, want ik kan met niemand praten. Ik ben de bondscoach, maar in de auto voel ik me een taxichauffeur.”

Van Vliet was na het eerste van de tien rondjes zelfs uit de auto gestapt, en in een torentje op de Cauberg gaan zitten, voor de tv. Hij had daar telefonisch contact met de mensen die de borden bedienden en zo kon kopman Niki Terpstra op de borden lezen dat hij naar voren moest. Op het einde schreeuwde Van Vliet op de Cauberg nog even naar Lars Boom, die al wilde opgeven nadat Philippe Gilbert was weggesprongen. Boom zette weer aan en werd nog vijfde.

Johan Lammerts had nog veel liever met de verboden radiocommunicatie gewerkt. In grote wedstrijden als de Tour en de Ronde van Vlaanderen zijn de ‘oortjes’ nog wel toegestaan, maar de UCI wil daar ook een einde aan maken. „Het is raar dat de UCI terug wil naar het stenen tijdperk”, zei Lammerts gisteren. „Profploegen investeren 15 miljoen euro in een topteam, dan laat je de tactiek toch niet bepalen door één renner?”

De internationale wielerunie was „verrast” door de borden die de Nederlandse, Belgische en ook de Italiaanse ploeg hebben ingezet, zegt UCI-woordvoerder Enrico Carpani. „We hebben nog geen standpunt. Maar ik denk dat het anders is dan radiocommunicatie, omdat er geen constant contact is.” De UCI is tegen het gebruik van oortjes omdat het de koers te veel zou beïnvloeden, zegt Carpani. „Het is spannender als renners niet worden gecontroleerd door hun coach die voor de tv zit.”

Lammerts is het oneens met de UCI. Het oortjesverbod is volgens hem bedacht door „figuren die achter een bureau zitten”. Hij meent dat het verkleinen van ploegen beter zou helpen, omdat het peloton dan moeilijker te controleren is. Lammerts: „Alle ploegen zijn tegen het verbod, 90 procent van de renners. Daar zou je toch naar moeten luisteren?”