‘De Jantjes’ met zorg afgestoft

De Jantjes, door De Graaf & Cornelissen. 23/9 DeLaMar, A’dam. Tournee t/m 17/3. dejantjesmusical.nl

Al na de eerste maat begon de zaal mee te klappen met de muziek, toen gistermiddag de première werd gespeeld van alweer een nieuwe versie van De Jantjes, de Nederlandse oermusical uit 1920. Ze zijn dan ook onweerstaanbaar, die op het draaiorgel toegesneden meezingdeuntjes van componiste Margie Morris, met tintelende teksten vol volkswijsheden van Louis Davids. De laatste herneming dateerde van 2004 en leunde zwaar op de gedateerde dramatiek van de Jordaan-jongens die voor het Nederlands-Oost-Indische leger tekenden. In de nieuwe versie houdt regisseur Paul van Ewijk alles beter in evenwicht. De lichte toon overheerst, nieuwe grappen zijn ingevoegd en er valt alleen een geladen stilte als dat echt passend is.

In een pittoresk geveltjesdecor is een beweeglijke enscenering: authentiek, maar niet stoffig. Integendeel: hier is met grote toewijding een eeuw oude klassieker nieuw leven ingeblazen. Zo is de rol van de aftandse straatzangeres, ooit door Heintje Davids gespeeld, speciaal voor Willeke Alberti aanzienlijk uitgebreid. Op laconieke toon plaatst ze komische voltreffers en als ze zingt, klinkt dat als een toppunt van innigheid.

Naast haar is Arie Cupé hoogst bezienswaardig als kijvende compagnon. Ook alle anderen in dit achttienkoppige ensemble excelleren, met Rosalie de Jong als hartveroverende Blonde Greet en Job Bovelander, Stefan de Kogel en Rick Sessink als Jantjes – vervuld van vriendschap en harmonieus in hun samenzang.

Het lijkt misschien gemakkelijk zo’n kaskraker nog eens uit de kast te halen. Maar door de zichtbare zorg steekt deze productie hoog uit boven een makkelijk succesje.