Weerbureaus willen benadrukken dat verwachting niet altijd klopt

De Nederlandse weerbureaus gaan inspelen op de klachten van de toeristensector dat weersvoorspellingen er dikwijls naast zitten: ze gaan duidelijker maken dat een voorspelling niet altijd uitkomt.

Een campinggast in Delft, in juli van dit jaar.
Een campinggast in Delft, in juli van dit jaar. Foto Hollandse Hoogte / Roel Visser

De Nederlandse weerbureaus gaan inspelen op de klachten van de toeristensector dat weersverwachtingen er dikwijls naast zitten: ze gaan duidelijker maken dat een verwachting niet altijd uitkomt.

Dat is besloten na een overleg tussen Weeronline, KNMI, Piet Paulusma en Meteoconsult met de toeristische sector. Marthijn Tabak van Weeronline licht tegenover nrc.nl toe:

“De horecabranche pretendeert bijvoorbeeld omzet kwijt te raken als wij zeggen dat het morgen gaat regenen en in werkelijkheid de zon schijnt. Daarom willen we onze berichtgeving aanpassen - ook om de consument zelf beter voor te lichten. Soms gaan we er ten onrechte vanuit dat de consument een veertiendaagse weersverwachting interpreteert als de waarheid.”

Veel mensen baseren hun uitjes op de meerdaagse prognoses. Daarom willen de bureaus een onzekerheidsmarge meegeven aan hun weersverwachting. Ze denken aan een kleurcode die aangeeft hoeveel zekerheid er is dat de verwachting gaat uitkomen. Tabak van Weeronline:

“Ja, we denken aan zo’n systeem. Bijvoorbeeld: groen is heel erg zeker, rood is onzeker. Maar we moeten het nog uitdenken, dus dat is er niet zomaar. Wat we wel binnen anderhalve maand op de website willen invoeren, is een neerslagduur in plaats van een neerslagkans. Er kan namelijk wel 80 procent kans zijn op regen, maar als dat voor een duur van tien minuten is, geeft dat al een heel ander beeld.”

Of en wanneer de nieuwe aanpak wordt ingevoerd in kranten, op de radio en op televisie is nog onduidelijk. Weeronline benadrukt dat dat afhankelijk is van de media zelf, die mede bepalen welke gegevens de weerbureaus aanleveren.