Dit is een artikel uit het NRC-archief

Economie

NMa vindt Schiphol en ProRail te machtig

De NMa hekelt in een rapport de dominante positie van de nationale luchthaven en de spoorbeheerder. Foto Hollandse Hoogte / Olaf Kraak

Luchtvaartmaatschappijen en spoorvervoerbedrijven staan machteloos tegenover Schiphol en spoorbeheerder ProRail. Ze zijn in de praktijk niet in staat om te onderhandelen over tarieven. Dat concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in een vandaag gepubliceerd rapport.

De NMa hekelt in het rapport (pdf) de dominante positie van de nationale luchthaven en de spoorbeheerder. In de praktijk kunnen luchtvaartmaatschappijen en spoorvervoerders alleen via het ministerie van Infrastructuur en Milieu of de politiek druk uitoefenen op de twee monopolisten, constateert de mededingingsautoriteit.

“In rechtstreekse onderhandelingen over bijvoorbeeld tarieven, zijn luchtvaartmaatschappijen en spoorvervoerders niet in staat een vuist te maken.” - NMa

De NMa geeft als voorbeeld van de machteloosheid van lucht- en spoorwegmaatschappijen dat Schiphol en ProRail hun klanten niet serieus consulteren als ze tarieven willen wijzigen, hoewel ze dat wettelijk wel verplicht zijn. Uit eerder onderzoek in andere Europese landen was al gebleken dat vervoerders ook daar weinig in de melk te brokkelen hebben.

De NMa adviseert de betrokken partijen de discussie over de effectiviteit van de regulering in de luchtvaart- en spoorsector voort te zetten. KLM laat aan persbureau Novum weten het eens te zijn met de conclusies van de NMa, maar wil verder geen commentaar geven.