Vopak: Jakarta als knooppunt

Alles gaat automatisch, bij de Jakarta Terminal van olieopslaggigant Vopak. Chauffeurs rijden hun tankwagen het laadstation binnen, sluiten zelf de slangen aan en rijden een half uur later weg met 16.000 liter diesel of benzine. Bijna zoals bij een Nederlands benzinestation, zegt medewerker Daan van Rooijen.

Dat is handiger en veiliger als de terminal straks op volle toeren draait en er dagelijks zo’n 350 tankauto’s komen vullen. Nu is het nog niet zo ver. De zeventien enorme witte tanks staan bijna allemaal vol, maar in het laadstation staat slechts één truck om de brandstof op te halen.

De terminal die Vopak in 2010 opende, is gebouwd op de groei. Vol zal het pas worden als Indonesië zijn benzinesubsidies afschaft, zegt lokaal directeur Mark Noordhoek Hegt. Want Vopaks grootste klanten zijn internationale oliebedrijven die nu concurreren met staatsoliebedrijf Pertamina, dat gesubsidieerde benzine verkoopt voor de halve prijs. Als die subsidies kleiner worden, zullen zij kunnen uitbreiden en dus ook vaker in de terminal van Vo-pak aanmeren.

Wanneer zal dat zijn? De subsidies zijn een enorme aanslag op de staatskas, maar afschaffing is politieke zelfmoord. „Nu ze dicht op de verkiezingen van 2014 zitten, is het de vraag of er voorlopig iets gaat gebeuren”, zegt Noordhoek Hegt.

Toch was het verstandig dat Vopak nu al 100 miljoen euro in de terminal heeft geïnvesteerd, zegt hij. „Als je gaat wachten tot de subsidies er helemaal af zijn, ben je te laat.” De Duitse concurrent Oiltanking is ook al in Indonesië neergestreken.

Vopak heeft een strategische locatie midden in de haven van Jakarta kunnen veiligstellen. Vlakbij een afrit van de tolweg die nu wordt gebouwd. Want dat het een grote markt gaat worden, daar is Noordhoek Hegt van overtuigd.

Nu is Singapore nog het knooppunt van de regio, maar hij verwacht dat Jakarta die functie binnen vijf tot tien jaar kan aanvullen. Vopak heeft al een opslagterminal voor chemicaliën in Merak in West-Java en kijkt naar mogelijkheden op andere eilanden. Sumatra, Borneo, Papoea: ook daar zit de economie in een stroomversnelling. Noordhoek Hegt: „Daarom is het een sleutelland voor Vopak.”