Teleplan: 20 procent groei

In de werkplaats van Teleplan drukt een reparateur met witte handschoenen op de vaal geworden knopjes van een kapotte smartphone. Zijn taak is erachter te komen wat er mis is met het apparaat. „Deze is gewoon te veel gebruikt”, concludeert hij. Zijn collega’s zullen er een nieuw toetsenbord op zetten en de smartphone terugsturen naar de eigenaar.

De Nederlandse multinational Teleplan streek in 2007 neer in Jakarta om mobiele telefoons te repareren voor Nokia. Maar de echte klapper kwam in 2010, toen het bedrijf Blackberry binnenhaalde als klant, vertelt operationeel manager Helena Doloksaribu. De Canadese smartphones zijn er immens populair, en niet meer alleen bij de rijken. „Indonesiërs willen spullen kopen die status geven”, zegt Doloksaribu. Wie een Blackberry heeft, die ís iemand.

Bovendien hebben Indonesiërs steeds meer te besteden. Terwijl het bedrijf in 2007 voornamelijk simpele mobieltjes binnenkreeg, is 60 procent nu smartphone, in meerderheid Blackberry’s.

Gelukkig voor Teleplan gaan al die telefoons ook wel eens kapot. Sneller dan in het Westen, vertelt Doloksaribu. Door de warmte, de vochtigheid en het stof. En doordat telefoonmasten ver uit elkaar staan, zodat de telefoons harder moeten werken om goed bereik te hebben. Elke maand krijgt Teleplan 20.000 tot 30.000 mobieltjes binnen. In de werkplaats wordt dag en nacht doorgewerkt om ze te repareren.

Het betekent dat Indonesië geen kleine markt meer is voor Teleplan, zegt topman Gotthard Haug vanaf het hoofdkantoor op Schiphol. „Het is al belangrijk, en ik verwacht dat het in de toekomst nog belangrijker wordt.”

Terwijl het land in 2010 goed was voor 3 miljoen euro omzet, was dat een jaar later 11 miljoen, zegt Doloksaribu. Zo’n 4 procent van de wereldwijde inkomsten van het bedrijf dat begin 2011 van de beurs werd gehaald door de private equity-firma Gilde. Zij verwacht voor dit jaar 20 procent groei.

Doloksaribu denkt dat het daarbij niet zal blijven. Terwijl Blackberry eerst een hoofdstedelijk fenomeen was, spreekt zij nu van een „tweede golf” in steden als Surabaya, Bandung en Medan. „Op Sumatra vinden ze een Blackberry nog heel bijzonder, terwijl men in Jakarta al twee mobieltjes wil: een iPhone en een Blackberry.”