Niet alleen Apple-fans tellen af voor de iPhone 5

Deze week onthult Apple de iPhone 5. Deze smartphone werd een economische macht die providers en concurrentie in z’n greep houdt. En je kunt er ook nog mee bellen.

Wat een gedoe, jongens, het is maar een telefoon.

Zo zullen de meeste mensen denken over de productpresentatie van de iPhone 5, die Apple woensdagavond houdt. Maar aan hype-kracht heeft de iPhone in vijf jaar tijd weinig ingeboet. Amerikaanse media lijken over niets anders te schrijven sinds Apple de uitnodiging verzond.

Deze keer lijkt de nieuwsgierigheid terecht. De iPhone 5 belooft de grootste verandering te worden van een toestel dat sinds 2007 op de markt is. De iPhone, de gadgetstatus ontgroeid, is nu een economische grootmacht die de telecomindustrie, de softwaresector en de elektronicabranche in zijn greep houdt. Sinds 2007 zijn er 250 miljoen iPhones verkocht, met een afgeleide omzet van 150 miljard dollar. Zakenbank JP Morgan rekende uit dat de iPhone dit jaar bijna een half procentpunt aan de Amerikaanse economische groei kan bijdragen.

Het is een extreem winstgevend toestel: de marge op een iPhone is bijna 50 procent – ongeëvenaard in de telecombranche. Apple heeft dat prijspeil muurvast in handen. De kortingen die je als beller op een iPhone krijgt, worden voorgeschoten door de mobiele providers. Zij krijgen zelf amper korting bij Apple en moeten het bedrag in twee jaar zien terug te verdienen met abonnementen. De marges in de telecomsector worden uitgehold omdat klanten bellen en sms’en vervangen vervangen door gratis internetdiensten.

Daarom is het van belang dat de iPhone 4G-netwerken ondersteunt: dat schept mogelijkheden om klanten op grote schaal te ‘upgraden’ naar sneller en duurder mobiel internet. 4G staat in Nederland nog in de kinderschoenen; de veiling gaat dit najaar van start. Maar de beschikbaarheid van de iPhone 5 zal de uitrol van de netwerken versnellen: providers houden nu al personeel achter de hand voor de weken dat de nieuwe iPhone in de verkoop gaat.

Concurrenten als Samsung, Nokia en Sony hebben vorige week al hun toestellen getoond, om niet te verzuipen in Apples mediaoffensief. Na woensdag passen ze de prijzen en beschikbaarheidsdata aan.

Op dit moment is alleen Samsungs telefoondivisie winstgevend – HTC worstelt om aansluiting bij de top 2 te houden. Apple doet er alles aan om beide concurrenten te dwingen tot duurbetaalde licenties. Dat resulteerde in een niet aflatende reeks rechtszaken rondom ideeën van de iPhone die gekopieerd zouden zijn in besturingssysteem Android.

Apple won vorige maand een zaak die Samsung in de verdediging dwingt. Het Zuid-Koreaanse bedrijf hangt een boete van 1 miljard dollar en een Amerikaans verkoopverbod voor acht oudere toestellen boven het hoofd. Apple neemt ook Samsungs huidige verkoophit, de Galaxy SIII, op de korrel.

Ook de elektronicaindustrie kijkt woensdag met ingehouden adem naar de Apple-presentatie. De iPhone 5 krijgt een ander soort dockconnector – de aansluiting voor adaptor of externe apparatuur. Die eigenwijze maar alomtegenwoordige verbinding stimuleerde fabrikanten en masse iPod/iPhone-speakers te gaan bouwen. Zelfs concurrent Sony opende zijn hifi-sets voor de i-gadgets. Straks heb je daarvoor een onhandig – en ongetwijfeld prijzig – verloopstuk nodig. Apple heeft wel een alternatief: de draadloze AirPlay techniek. AirPlay is voorzien van een duurdere licentie, zodat elke speaker nog meer geld oplevert.

Naar verwachting krijgt de iPhone ook een iets hoger scherm. Tot nu toe waakte Apple ervoor de beeldverhoudingen te veranderen. Dat vinden softwareontwerpers prettig en daarom kon de app-cultuur op de iPhone ook zo welig tieren. Duizenden app-makers moeten nu aan de slag om hun software aan te passen aan iOS 6 en het nieuwe scherm.

Dat wordt weer updaten.