Gepersifleerd worden is een groot compliment

Verrassing gisterochtend op de redactie van nrc.next en op 46 treinstations: in een oplage van 175.000 exemplaren werd een gratis actiekrant verspreid, vermomd als nrc.next. Met artikelen, columns en nepadvertenties vragen de initiatiefnemers, verenigd in het collectief ‘Zo kan het ook’, aandacht voor thema’s als duurzaamheid, milieuvervuiling en wapenhandel. Er was zelfs iemand die de hele dag in de trein zat om de krant op verschillende plekken achter te laten.

„We zijn een los collectief van tien mensen kernredactie, en tweehonderd hand- en spandiensters”, schreef ‘Zo kan het ook’ gisterochtend in een e-mail aan nrc.next. „We wilden heel graag vlak voor de verkiezingen laten zien dat een andere, mooiere werkelijkheid ook mogelijk en soms zelfs heel dichtbij is. Het droomnieuws, zeg maar. Wat is dan beter dan voor één dagje zo dichtbij mogelijk te komen door het als echt nieuws te presenteren? Verwarring, verbazing, een glimlach, een schaterlach en misschien een enkele nurkse frons – in elk geval: veel aandacht. Dat hopen we te genereren.” En dat is gelukt.

Veel lezers – en enkele redacteuren – hadden niet door dat het om een nepkrant ging. „BREKEND nrc.next voegt zich bij de gratis kranten. Uitdelers gesignaleerd op het station”, schreef een twitteraar. De site van nrc.next is ook nagebouwd door het collectief (op nrcnext.info). In juni werd begonnen met de voorbereidingen. Het collectief is afhankelijk van donateurs en werkte met een budget van 11.000 euro.

Het Yes It Can op de cover verwijst naar het hoofdverhaal over een radicaal andere aanpak van de financiële crisis. „We spelen met de verwachting, het is het gedroomde nieuws”, zegt Frank van Schaik, een van de initiatiefnemers en lid van de redactie. Twee jaar geleden maakte het collectief ook een nep-Volkskrant vlak voor de verkiezingen.

„We willen mensen aan het denken zetten’’, zegt Van Schaik (42), leraar op een middelbare school in de Amsterdamse Bijlmer. „Dat ze een verhaal lezen, en naderhand zeggen of denken: ja, zo kan het ook.”

Hoofdredacteur Rob Wijnberg van nrc.next kon lachen om de actie. „Gepersifleerd worden is het mooiste compliment dat je kan krijgen”, zegt hij. „Het is ontzettend goed nagemaakt.” Inhoudelijk verschilt de nepkrant wel sterk van het origineel. „Dit is een campagnemiddel met een politieke boodschap. Dat soort dingen doen wij niet.” NRC