China zendt schepen naar omstreden rotsen

Een door Japanse nationalisten gecharterd schip voer vorige week tussen de Senkaku/Diaoyu-eilanden.
Een door Japanse nationalisten gecharterd schip voer vorige week tussen de Senkaku/Diaoyu-eilanden. Foto AP

China heeft vanmorgen twee patrouilleschepen van de kustwacht opdracht gegeven de Chinese soevereiniteit over een groep eilanden, riffen en rotsen in de Oost-Chinese Zee te verzekeren. Dat gebeurde nadat de Japanse regering gisteren had bevestigd dat ze de onbewoonde eilandengroep (Diaoyu in het Chinees, Senkaku in het Japans) koopt van de Japanse eigenaar. De regering betaalt hiervoor 21 miljoen euro.

Volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua zullen de Chinese schepen vandaag de eilanden op 200 kilometer van Taiwan en 2000 kilometer van Tokio bereiken en tot nader order niet verlaten. In de visrijke wateren patrouilleren ook Japanse kustwachtschepen, maar als die worden ingezet om de Chinese schepen te blokkeren „speelt Japan met vuur”, aldus het Chinese Dagblad van het Leger. In het leger zijn stemmen opgegaan de eilanden die door de Japanse kustwacht worden bestuurd te omringen met mijnenvelden en een kordon van de Chinese marine.

Het dispuut over de eilandengroep, die wordt geclaimd door China, Japan en Taiwan zorgt voor een verslechtering in de altijd toch al gespannen Chinees-Japanse verhoudingen. Sinds bezettingsacties van Hongkongse nationalisten en Japanse politici vorige maand is er tussen Tokio en Peking een verbale oorlog opgelaaid. De aankoop van de eilanden door de Japanse overheid wordt in China gezien als een escalatie, als de „Japanse nationalisering” van de Diaoyu/Senkaku-eilanden.

Volgens de Chinese leiders is de verkoop een „illegale daad”. Premier Wen Jiabao zei dat de eilanden een integraal deel van China vormen en dat zijn land „nooit, maar dan ook nooit een meter grond” zal afstaan. De verkoop, zo voegen Chinese media er dreigend aan toe, kan leiden tot schade aan de Japanse belangen in China. De eersten die daar last van ondervinden zijn de grote Japanse automerken die geen toestemming meer krijgen om grote reclamecampagnes te houden op televisie en op de reclameborden in stadsparken. De verkoop van Japanse auto’s in China zou daardoor onder druk staan.