Andere indeling van het Nederlandse luchtruim

Een nieuwe inrichting van het Nederlandse luchtruim moet files in de lucht oplossen.

Rotterdam. Het Nederlandse luchtruim wordt anders ingericht, met een aparte zone voor vluchten van en naar Schiphol. Dat staat in de ‘luchtruimvisie’ die demissionair staatssecretaris Infrastructuur Joop Atsma (CDA) en minister van Defensie Hans Hillen (CDA) gisteren naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.

In het stuk wordt een aantal veranderingen voorgesteld waarmee het luchtruim „efficiënter” kan worden ingericht. Dat is van belang voor de toekomstige groei van Schiphol. De commissie-Alders concludeerde eerder dat het aantal vluchten op Schiphol zonder grote ingrepen kan groeien tot 510.000 vliegbewegingen per jaar in 2020. Eventuele extra vluchten kunnen uitwijken naar de regionale luchthavens Eindhoven en Lelystad, die groeien tot 70.000 vluchten.

In de nieuwe plannen worden de vakken die gebruikt worden voor vluchten van en naar Schiphol gescheiden van de rest van het luchtruim. Daardoor worden „files in de lucht” opgelost en kunnen toestellen een meer directe route naar de luchthaven volgen. Ook wordt het strikte onderscheid tussen civiel en militair luchtvaartverkeer opgeheven. Op lagere hoogten is het luchtruim nu nog verdeeld in vier civiele en zes militaire vakken. Die worden samengevoegd tot drie gebieden voor beide typen vliegtuigen. Hierdoor kunnen F-16’s van de luchtmacht gemakkelijker grote oefeningen organiseren. NRC