Albert Heijn kort leveranciers met twee procent

Vanaf maandag gaat Albert Heijn zijn leveranciers twee procent minder betalen, bovenop de korting die het bedrijf als grote afnemer al kreeg. De supermarktketen heeft de levensmiddelenfabrikanten hierover vorige week een brief gestuurd.

Albert Heijn heeft de groei van het bedrijf als argument. De supermarktketen heeft 78 C1000’s en 4 Jumbo’s overgenomen. Daarnaast wordt uitgebreid in Duitsland en België. „Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume”, schrijft Albert Heijn in zijn brief. „Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt.” De brief staat op de site van Het Financieele Dagblad. De leveranciers zijn verontwaardigd over het „vrij brute” besluit van Albert Heijn, lieten zij weten in het FD.

Een woordvoerder van Albert Heijn zegt dat tussentijdse wijzigingen „soms nodig zijn”. Bij de onderhandelingen over de leveringsvoorwaarden voor 2012, zegt zij, was bijvoorbeeld nog niet bekend dat Albert Heijn er 82 winkels bij zou krijgen.

„Van de overgenomen C1000- en Jumbo-winkels hebben er een paar hun deuren al geopend en de komende weken openen we nog tien nieuwe winkels. Dat leidt tot een versnelling van de groei.”

De woordvoerder herhaalt dat het om die reden „passend” is iets van de leveranciers terug te vragen. „Andersom hebben wij ook te maken met tussentijdse prijsstijgingen die de fabrikanten doorvoeren.” De vraag naar een voorbeeld hiervan doet de woordvoerder af als „niet relevant”. Evenmin kan zij zeggen of er al veel reacties van boze fabrikanten zijn binnengekomen. „Als leveranciers vragen of opmerkingen hebben, gaan wij graag met ze in gesprek.”

De FNLI, de branchevereniging voor levensmiddelenfabrikanten, zegt dat eenzijdige aanpassing van de contractvoorwaarden „geen nieuw verschijnsel” is. Adjunct-directeur Murk Boerstra: „Juridisch is het helder: een afspraak kan niet zomaar eenzijdig worden opengebroken. Maar in de praktijk staan de kleine leveranciers voor een onmogelijke keuze, want de grote afnemer heeft een veel sterkere onderhandelingspositie. Dan ga je als kleine fabrikant geen enorme stennis lopen schoppen.”